Khamis, 28 Jun 2018

Nak langsir murah? Ini caranya .

Kalau beli rail langsir di hardware korang kena beli beberapa bahan: 

  1. Rail. Ikut saiz tgkap atau pintu korg. Tepat gunakan tape jgn main agak agak. Kalau masak boleh lagi nak main agak agak
  2. Biji biji putih buat sangkut langsir. Ingat satu kaki 3 biji putih. So kalau 10 kaki 30 le biji tu. satu biji sen sen je rege dia
  3. Beli tempat letak rail. Ada yg dua ada yg tiga. Seeloknya beli dua. Satu day curtains dan night curtain. 
  4. Kemudian penutup supaya biji tak jatuh. Kena beli satu rail dua penutup. 

Dan ingat kena ada drill. Kalau takde lupakan niat suci murni korang nak pasang rail langsir sendiri. 

Korang tanya lah tokey hardware kang dia ajarlah. 

Pastu masa nilah nak bawak rail sepanjang 11 kaki balik rumah menjadi satu lagi masalah. Nasib baik suami aku ada mpv boleh lah bawak balik. 

Korang kena tengoklah youtube belajar cara nak pasang. 

Kalau tak satu sliding door ko kena charge RM150 hanya untuk rail dan upah pasang 50 ringgit. So total rail dan upah pasang rail RM200. Kalau ko ada dua sliding door kena RM400 hanya utk upah pasang rail sahaja. Belum masuk harga langsir. 

Mahal tau harga langsir  dia sukat ikut kaki. Mahu sekeping jatuh harga seratus lebih. So dua helai RM300 

Jadi kos utk pasang langsir utk sliding door je dh cecah RM500. 
Ini langsir Kaison yg aku beli tu.. so oklah kan sebab kain dia jatuh sebab  berat


hajat nak deko ..ntah jadi entah idak


Ok. 

So kalau nak jimat korang kena belajar pasang rail sendiri. 
Dan langsir aku cadangkan beli je kat Kaison atau Ikea. 

Aku beli lamgsir kat kaison saiz 240cmx260cm sedang elok je utk sliding door umah aku. Sekeping RM74 . So total baru lebih kurang rm150 

Kain berat dan cantik . Oklah kan. 

So aku target aku nak beli langsir bilik aku dan bilik budak budak ni. Murah je. 

So harap korg berjaya buat langsir dengan kos yg murah. Yelah nak deco to bajet ciput. Org kaya upah je Lentera tu Amran nama owner dia. Selesai semua hal. yang penting duit !

rumah sebelum ada langsir

tips: jangan beli ralling langsir dr kedai langsir, contohnya kota fesyen kat MITC ..mahal gak. nak murah beli rail sendiri dr hard ware. ok ...



Antara pilihan langsir yang ada:


Langsir ni masa pilih dan selepas psang tak sama rupanya. ada nampak cantik tapi bila pasang ok ok aja


macam ni lah pilihan langsir yang ada ..ni night curtain. 



ni takut cepat pudar 

aku suka yang belakang tu 

masa pilij nampak unsur unsur english style..

cantik gak..

nak yang ni tapi takde pulerr

rupa setelah dipasang ...ni yang ada baru pasang kat bilik tido 

yang penting kosnya murahhh!!!



1 ulasan:

  1. Salam nak tanya, ukuran kain langsir kaison tu ikut ukuran langsir ke atau ukuran sliding door?kalau lebar sliding door tu 350cm, kena beli langsir yglebar berapa?

    BalasPadam

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...