Selasa, 4 Februari 2020

DIARI IMRAN : MOZAC ARRIVAL DAY

malam seblum hari mendaftar

aku check kasut Imran rupanya ayah dia salah belikan dia kasut..dia beli kasut yang tidak menepati ciri-ciri kasut sekolah asrama penuh.. satu mesti berkulit, bertali dan bertumit, mcm kasut polis ...atau org opis

mmg aku mengamuk .bukan apa .membazir beli kasut yang salah lepas tu ni nak beli lagi...

jadi aku mmg asyik gaduh je dengan imran ...aku akan cakap takkan " itu pun tak tahu ..!!!"dan imran akan cakap " mana imran tahu ....!!"

maka petang tu aku gagahkan jugak amik semua anak dan pergi jusco beli barang dia lagi .

aku beli sepatut dia RM139, aku beli sandal dia RM80 kat bata , nyaris aku tak beli lagi tali pinggang rupanya dh termasuk dalam barang yang dibayar..pastu aku cari marker pen permanent dan wallpaper nak balut locker dia ..nyesal baik beli kat MR DIY lebih banyak dan berbaloi..rm15.

lepas tu melayan kan diorag kami makan kat Mc Donald Bukit katil yang baru aku beli set family RM88...

saja aku jenis suka calculate semua benda ..

aku rasa ada banyak fasa sebelum imran masuk asrama aku ni asyik beli buku dia je...

1) masa kat jusco IPOH - beli bed protector, beli kasut yg salah tu (RM70), beli slack dua helai, beli stokin lagi kat bata ..sebelum tu beli selipa PUMA kat Al ikhsan + track suit satu lagi


2) pergi jusco melaka dengan ayah dia: beli baju putih, beli spender dua kotak (ni pun mahal bukan main satu kotak dalam RM20) beli kemeja putih, beli box simpan barang2, beli mangga kat daiso akhirnya tak dapat pakai RM5.90, singlet 2 pasang...

3) keluar dengan ayah dia- beli songkok, beli baju melayu dua pasang, seluar tido dua pasang, ayah dia kata " ni tadi habis 200..." emmm

4) singgah NSK melaka beli barang mandian dan makanan dia sikit air kotak orea, munchies, 

5) pastu yang aku keluar beli barang semalam RM230


aku kira kira kos beli barang dia semua adalah dalam : RM1000 lebih gamaknya ..lantaklah janji mahu belajar elok elok..


PAGI HARI KEJADIAN

sebab malam susah tido aku bangun jam 6.20 aku tak solat ..turun bawah basuh pinggan semalam sediakan coco crunch baru aku naik mandi dan bersiap ..aku suruh imran masukkan barang dalam kereta... aku dh siap suruh semua masuk ..elok je aku mausk kereta tanya orked mana beg dia kata tertinggal dalam rumah aku mengamuk lagi ...

mulut membebel..pukul 7.25 keluar rumah ..dah dekat 7.40pagi baru hantar ihsan dan iyad.

lepas tu ondaway hantar orked imran bagitau dia tertinggal purse ..dalam tu ada ic...dah lah sebelum tu aku kena ke sekolah aku fail yang semua sijil ada pengesahan tertinggal jenuh aku nak minta balik sign En Zul...

aku bebel lagi dalam kepala ligat pikir nak keluar duit ASB seribu buat topup apa yang kurang masa pendaftaran nnt ..aku kena ke sana sebelum jam 9 pagi..pendaftaran 9 pagi kat MOZAC...lepas hantar Orked kami singgah breakfast ..jumpa mama eisya ..anak dia sama imran di TUN SAS sekarang di TKC agaknya ..

aku sempat ke pejabat pos ..isi birang nak keluar duit asb seribu ..dia kata tak boleh ada lima ratus je...aku kenen kenen sikit budka tu dapat lah rm900 jadiklah ..takut takcukut duit yang suami aku kirimkan ...

masa aku sampai ramai yang dh sampai...imran tadi no 7 utk bayar yuran kira lewatlah ..sebelum keluar kereta aku ngamuk lagi bila dia tertinggal semua baju sekolah ...aduh!!! mmg stress aku..pikir balik ngape nak stress kan memang nak balik rumah jugak nnt ..amik jelah ...

imran dapat bilik MOZAC1, kelas OMEGA...lepas dah menunggu sambil membebel ..dapat lah no pendaftran tak sangka cikgu kelas imran aku kenal..nama dia Ustazah Syukriah ..dia pulak kata kenapa keluar Sultan Muhammad ...sayang ..! aduh pening aku ..tapi mmg ramai ex sultan muhammad masuk mozac..dorm imran je hampir 5 orang kut ..kebanyakkan nya student mozac melaka 80% orang melaka...

lepas tu aku beratur nak beli barang ..nak sampai turn aku kena pergi dewan pulak ada taklimat dengan GPK 1. Pn Hajah Salmah atau nama samaran BONDA...

oklah ..short cut!. ..aku naik bilik lambat semua org dh cop locker dengan katil ..imran terpaksa amik katil paling hujung dekat tingkat ..eloklah dapat tengok permandangan ...best apa ...locker pun besar ...banyak barang boleh simpan ...

lepas pasang cadar  bagai , aku ajak imran keluar dulu nak beli barang lagi sikit..

so kami ke MR DIY beli mangga ..5.30 kot ..lagi berbaloi ...dr daiso ....lepas tu beli walpaper lagi dan hanger, topup hanger yang ada...

lepas tu kami balik rumah ..dalam jam 3.30 keluar balik .singgah tailor jahit lencana imran ..aku tak penah jahit lencana kat luar selalu jahit sendiri je pakai tangan ni sebab nak cantik pergilah upah ..tak sangka aku satu baju dia charge RM 3..bila aku google mmg harga biasa RM2 ..dia kata tak penah jahit lencana ke sebab aku tak tahu harga ..mana pernah ada sekali itu pun dh lama rasanya baru RM 1 satu lencana..cekik darah!!

tu bed protector imran akemi brand 
oklah ..kami terus ke mozac..aku pakai naik ke asrama mana tahu ingatkan boleh masuk rupanya tak boleh ..aku tolong kemas locker imran ,pasang lapik wallpaper, pasang sarung bnata yg tadi tertingall takdapat...kemas almari dia ..sekali cermin jatuh ..berderai kaca..dah lah dalam bilik dia takde penyapu ..jenuh macam ni ...
'
tapi aku suka konsep takde tog sampah nak elakkan monyet selogkar ..memang takde sampah weh..budak tak buaang sampah merata rata ..kat kellas tak pasti pulak macam man a...tapi sekolah diorg ni sikit je student adalah dalam 600 oarang student ...tingkatan satu sahaja ada171, 127 tambah 44( intake kedua)...

dalamjam 5 lebeh jugak segala urusan selesai ....

YURAN ASRAMA PENUH

RM1300 termasuk yuran makan 1 sem 

pastu barang koperasi dalam RM550

TOTAL : RM 1850 hanya bayaran di sekolah belum masuk total beli semua barang ..

patutlah masa Nadhirah dapat asrama dia tak pergi kos terlalu mahal hampir RM 5 ribu sekali masuk asrama ...(masuk sultan muhammad total hangus 700)

inilah pelaburan jangka masa panjang ..lepas ni dh tak payah beli banyak banyak ..guna sahaja apa yang ada ...


 ok ..cukup dulu nanti share lagi ..


*** imran ada call ..aku cakap nak bagi buku kat dia ..suruh guna semua buku tulis sultan muhammad hari tu 


ALBUM IMRAN MENDAFTAR DI MOZAC

Tiga orang tengah tu kawan sek rendah Imran 

gambar depan dewan ...

bangunan kelas 

bangga lah dia jadi Muzafarrians

locker besar sama utk semua SBP ..buku beg sekolah semua letak dalam locker ..nnt pandailah dia adjust 

katil tepi tingkap ..

bangunan surau yang open style 

Yakin je bila dh ramai kawan ...

pagi pagi ibu panjat bukit MOZAC hantarkan buku sekolah kau !

tak lah rindu teringat aja...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...