Ahad, 2 Februari 2020

SEKOLAH RENDAH SWASTA

Di Melaka sekolah iMusleh paling popular dekat Melaka Perdana..dan terbaru ada sekolah rendah yg akademiknya sama dengan Little Caliph sennag cerita sambung tadika naik sekolah rendah di situ..dan yg aku ada dengar sekolah rendah bawah PASTI

di KL mmg banyak sekolah rendah swasta ..antaranya bawah UIA namanya SETIA BUDI, in aku tahu sebab kawan aku hantar anak di sini..

Paling mahal antaranya CEMPAKA SCHOOL..scha dan awal hantar anak dia Lara kat sini..

kwang kwang kalau mampu silakan ..
tak kenapa tertiba aku nak tulis pasal sekolah swasta sebab aku perhatikan pengalaman anak anak aku sekolah di Melaka ..walaupun cuma sekolah rendah kebangsaan biasa tapi Insya Allah anak anak ini mampu berjaya .

Ada kawan aku yg takut anak terdedah dengan gejala negatif sehingga enggan hantar anak sekolah rendah . Sebenarnya tidak semua sekolah rendah ada budak jahat .. kalau anak kita kelas depan pasti anak anak kita bergaul dengan budak yg datang dari family background yg baik ..jadi jangan risau ..guru guru sentiasa memerhati pelajar pelajar ini mereka takkan di biarkan bergaduh bermain sesuka hati di sekolah ...

kalau ada pelajar yang nakal mereka ini sememangnya liar di rumah ..maksudnya suka melepak luar rumah, berkawan dengan budak lebih dewasa, join mat mat motor, merokok ..semua habit buruk ni bukan develop di sekolah ...takkan jadi nakal sebab hantar sekolah rendah ..sepanjang aku bekerja jadi guru kat sekolah menengah selama 14 tahun ..aku perasan eplajar yang nakal ni berpunca dari pergaulan ..tapi pergaulan yg tak baik ni dia sendiri yg cari ..dia yang suka bergaul dengan budak budak yang nakal..aku ingat aku ada pernah telefon seorang parent pasal anak dia tak beli buku ..dan paling aku sakit hati parents dia backing anak dia dan kata " sy boleh bagi duit cikgu belilah buku .." siap ayah dia naik pejabat nak terjah aku sebab call anak dia bagitau anaknya tak buat keje ...masa tu Mr Ng Chin yang jadi guru KANAN HEM ...dia tak call aku sebaliknya defend cikgu lagi ..last last budka ni di tangkap sebab ada case mencuri kat JUSCO..

aku cuma nak cakap perangai buruk ni tak jadi secara tiba tiba ..dia develop ..jadi kita mak ayah bila nampak perangai anak mula cenderung ke arah tidak baik ..kita amik tindakan supaya tidak merebak 

jangan musnahkan masa depan anak anak dengan pendekatan taknak hantar sekolah takut budak budak ni bergaul dengan budak nakal ..salah fahaman tersebut.

2 ulasan:

  1. pergh harga yuran tu. telan ayaq liur. mak pak yg mampu, boleh ja hantar anak ke sekolah harga camtu :D

    BalasPadam
  2. mmg pun ...mahal sanagat!..semoga anak anak berjaya di masa akan datang

    BalasPadam

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...