Sabtu, 21 Mac 2020

Banker Food di Malaysia

hi chols! hari ni sudah masuk hari ke 4 kita berkuarantin di rumah. 

Akibat wabak COVID-19 yang semakin mengganas kerajaan Malaysia telah mengisytiharkan KAWALAN PERGERAKAN bermula pada 18 Mac sehingga 31 Mac 2020. Tak lagi masuk tempoh darurat sebab pada pandangan aku kalau isytihar darurat akan beri impak pada ekonomi Malaysia so kerajaan declare Kawalan pergerakan hampir sama cam darurat sebabnya esok Ahad 22 mac 2020 askar akan ambik alih tugas polis mengawal pergerakan rakyat.

Ada lah story sikit korang nak share kat anak cucu ...masa tahun  2020 tu berlaku kawalan pergerakan ..masa tu semua org tak boleh keluar rumah ..

tapi zaman tu kami tak takut ..masih ada benda nak makan , ada televisyen nak tengok..lainlah zaman jepun ..semua org takut askar jepun bunuh dan rogol..allahu ...kita menghampiri kiamat .

baiklah aku nak share apa bend akorang boleh beli masa kuarantin , ni based pengalaman aku tengok mak mertua aku beli barang kat bilion . punya lah banyak barang dia beli harus 800 ringgit habis gamaknya ..yelah mak mertua teman pencen timbalan pengarah  kastam perak ..gamaknya ler...

ni senarai yg aku rasakan patut beli :

Bahan BasahBahan runcitToiletriesPleasure
Ikan Cili keringClorox 2 botol besarCoffee 3 in 1
AyamGula /garam/ cukup rasashampooKeropok mak nenek
udang/ sotongLada hitam Lifebouy Maggie
Fish cake/fishballTelur 2 papanKleen max muzic

Cili keringDaia 4 peketFresh milk

Tepung gandum 4 peketSunlight 2 botolSusu coklat/strawberry
Sayur Rempah kari daging/ikan Ubat gigiBiskut bagai
brokoliSardin 5 tinBerus gigiRoti 
terungSpagheti Pisau cukurMilo/ nescafe 
Bendi Prego sosCuci mukaBurger 
Cili padi/ cili merahYis 2 peket Pad sosej
Saladkicap/sos cili sos tomato


timunbihun


tomatomee/kuewtiaw


Buahbwang merah/bawang putih. halia


manggaMinyak masak 


tembikaiKicap manis masin


pisangberas



kentang/lobak merah




so lepas ni kena susun barang makanan supaya nampak makanan apa yg ada apa yg tiada ..kang beli banyak stok buat apa ..bahaya kan ..kut kut expired .

oklah harap membantu kalian ...
jap aku nak try shopping online kat tesco 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...