Sabtu, 17 September 2022

Masjid Nabawi; Ya Rasululullah aku ingin menziarahi mu

Kami meninggalkan Mekah pada 14 September 2022.

dan kami berada di Madinah pada malamnya . aku tidak kemasjid sebab dan mula uzur . dan dh start makan ubat utk stopkan period sehari sebiji

keutamaan solat di Masjid Nabawi 

Dalam suatu riwayat disebutkan, orang yang mendirikan sholat di dalam Masjid Nabawi akan mendapatkan pahala 1.000 kali lipat dibandingkan di luar masjid tersebut. Rasulullah SAW bersabda:

"Sholat di masjidku ini (Masjid Nabawi) lebih utama 1.000 kali dibandingkan sholat di masjid yang lainnya, kecuali di Masjidil Haram. Sholat di Masjidil Haram lebih utama 100.000 kali lipat daripada masjid lainnya." (HR. Ahmad, Ibnu Khuzaimah, dan Hakim).

Tempat yang paling mustajab untuk berdoa di dalam Masjid Nabawi tersebut adalah Raudhah.

sebab itu aku perlu masuk ke Raudah.

Khamis, 15hb September 2022

kakak kakak aku mula rutin solat 5 waktu ke masjid Nabawi aku pula tak ke mana mana ..pagi nya ada lawatan sekitar masjid Nabawi 

Aku sampai kali pertama di Masjid Nabawi ...

Keadaan masih sama seperti dahulu masjid masih cantik seperti dahulu ..kami menziarahi Baqi dan mula acar aktiviti bebas di Medinah . 

Aku pilih nak ke Bin Laden utk melihat lihat akhirnya aku terbeli sebuah pans ..
pada aku pans tersebut cantik dan nampak eksklusif ..kerana bertangkaikan emas..warna rose gold 

ni pans yang aku beli harga nya hanya 145SR harga sebelum 162SR

balik dr Bin Laden aku sesat . 

Malam nya aku pergi ke masjid nak duduk duduk di dataran masjid..aku kemudiannya berjalan jalan sekitar masjid ...dan aku beli shawarma utk kakak kakak aku makan berbuka puasa..

kemudian kami masuk ke muzium yang menceritakana tentang pembinaan masjid Nabawi ..dr awal sehingga keadaan masjid sekarang . pada aku muzium tersebut sangat menyeronokkan ..




kedai makan yang aku temui 

air buah tu 8SR dan shawarma pun 8SR

Hardes ni macama Mc Donald 

KFC di Madinah 

muzium yang aku kunjungi 



aku hanya mampu melihat kubah Rasulullah SAW dr jauh ..aku rasa sedih ..tapi semua berlaku dengan izin Allah SWT ..aku reda...

masjid Nabawi di waktu malam





kami melihat bandar madinah dr tepi masjid ..waktu ni org ramai sedang solat Maghrib 

Jumaat 16 September aku dan adilah berjalan sehingga Old Town .

aku jumpa di IG yang suruh kami ke sini. Malngnya kami dtg pada hari Jumaat dan old town ni banyak kedai yang tutup ..selepas Asar baru dia bukak ...

Cara nak ke sini ialah pergi ke pintu 311 kemudian keluar nampak sign khat Arab tu jalan sehingga ke hujng jalan ...

kami beli di sini Bakhoor dan oud utk bakhor ..itu sahaja . 




keai di Old Town Madinah



khat 

pintu 311 masjid Nabawi

bandar lama Madinah


petangnya pula kami berjalan ke Souk Andalusia ..yang kami dimaklumkan ada jual banyak baju baju murah 

aku terjumpa hotel yang diwakafkan atas nama Saidina Uthman bin Affan ..subhanallah ..harta Uthman kekal sehingga hari ini ..masya Allah 

di kedai ni aku habis 200SR, beli pelbagai barang ..kurma ajwa first gred 2 kilo 35SR/sekilo, coklat dan beberapa brg lain ..termasuk kacang madu yang viral tu ...

beg duit kain ni dapat 10 helai 20SR so satu jatuh 2SR kalau di kedai sekitar hotel dia jual 5SR ..dan takde jual banyak banyak macam ni


hasil kutipan di Souk Andalusia berdekatan hotem kami Darr Al EImann..

aiskrim ni 5SR ..kalau kat mekah 10SR lebih besar saiznya 


malam nya aku pergi ke muzium dengan Hidayah dan adiknya Istiqamah , konon tak larat nak naik kereta ni ..last last kami berjalan jugak dr pintu 307 hingg 326..pintu terhampir dengan hotel kami ..



 malam ni 17 September ...aku lost 

sebenarnya malam ni turn aku masuk raudhah ..lepas ni takde ruang lagi aku masuk raudhah ..korang banyakkan slot penuh sehingga 20 Hb ..maka nya ..aku terlepas masuk raudhah pada ziarah kali ini..
ya Allah .sedihnya ..tak tahu nak cakap ..mungkin 19hb aku boleh start solat di dalam masjid Nabawi ..tapi aku tak dpt masuk raudah

esok 18 September ada lawatan ke amsjid Quba, masjid Qiblatain 

19hb September hari terakhir kami di Madinah ..dan aku tak pasti adakah aku akan masuk raudhah atau tidak

20hb kami akan tiba di Malaysia ...jumpa suami dan Rabu 21 hb aku mula bekerja insya Allah 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...