Selasa, 6 Jun 2023

Oh homestay!

 Assalammualaikum. 

Pengalaman aku buat homestay ni aku perasan weekdays mmg kuranh sgt org nak guna homestay. Tapii kalau weekends ramai yg akan call. Dan yg sedihnya kita dh ada customer satu malam, yang call nak dua malam. šŸ˜­rezeki … rezeki…

Takkan kita nak cancel kan yg first book kan.. first come first serve kaedahnya. 

Itu semua rezeki kita. 

Lagi satu pada pengamatan aku kalau korg nak buat bisnes homestay .. better play safe. Buat homestay yg basic je pun dh ok. Yg penting bersih dan selesa. Serta mempunyai kemudahan yg sepatutnya ada bagi sebuah rumah . Ada dapur masak, coway, tv, bantal, tilam yang empuk.. selimut. 

Macam kita masuk hotel apa yg kita nak? 

Hah! Macam tulah bila org masuk homestay kita. 

Yg extra ni kalau ada ok takde pun takpe . Cth.. alamak hlank pulak.

Berkenaan pool aku ada pendapat sendiri. Aku plan bukan nak jadikan homestay selama lamanya. Mungkin akan dtg nak jadikan rumah sewa. So siapa nak sewa rumah dengan swimming pool .. susah sikit lah.. lagipun kos  maintennace swimming pool ni mahal. Bil air pun mahal. Letrik lagi .. aku tengok ada org buat homestay ada swimming pool tapi harga tak boleh pergi sgt.. kalau yg biasa biasa ni kalau org nak duduk sebab kerja pun ok. 

Ini pandangan aku jelah. Lain org lain pandangan. 









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...