Selasa, 27 Julai 2021

fotografi dan Kopi

aku ada mendaftar kelas fotografi amik gambar guna handphone tapi aku sendiri tak mampu nak ikut dan hantar tugasan .
so klau korang join kelas ni korang bayar sebanyak RM50 dan korang kena beli bahan yang dioerlukan utk fotografi ..secara asasnya ada mounting board , pastu ada lampu yang macam orang kedai gambaar guna tu, pastu ada penapis cahaya atau descaler kut sebutannya ..lepas tu kena ada stand nak amik gambar ..

so aku tak pandai sgt tapi yang aku tahu korang kena pandai lighting dan angle . ni kira paling basiclah dalam fotografi ..kena pandai amik gambar yg ada side light , rim light , dan macam macam lagi lah ..kemudian angle ada empat ...yang aku ingat flatlay, eye level kut , straight dan apa ya aku lupa lah ..

dalam kelas ni cikgu ajar mellaui telegram je ..kemudian bekalkan nota ..so aku actually gagal mengikuti kelas ni ..satunya aku sendiri belum punya alat fotografi yang cukup ..so susahkah sikit nak amik gambar kalau takde kelengkapan ..patutlah ticer suh siapkan kelengkapan sebulan sebelum kelas bermula..kelas tak lama dlm tiga minggu ke sebulan ..lebih kuranglah...
so last sekali kelas styling dan editing ..dia ajar cara nak edit gambar guna snapseed dan beberapa apps yang lain ..sebelum ni pun aku mmg tahu pasal snapseed..
so segala ilmu yang aku dapat aku simpan dulu ..nnt baru nak polish balik dengan kawan aku seorang teacher juga dalam fotografi ni ..

tapi kan aku lebih suka amik gambar tanpa alat je ..macam tangkap gambar alam sekitar tu ..yang openting kemahiran nak amik gambar tu ...tapi kan semua nya memerlukan ilmu ..kalau takde ilmu tak mau nya cantik taua mmg kau dilahirkan sgt berbakat mengambil gambar 

so ni gambar cawan aku saja test ..rupanya tak boleh amik direct gini kini masuk bilik ..dan bagi cahaya msuk cthnyaa melalui tingkaplah ..pastu ada dia punya protector cahaya semua ..




oklah habis cerita fotogrfi aku pulak start suka mengopi ..beli french press dari ikea dan mokapot actually bukan mokapot pun tapi fungsi seperti mokapot dr ikea ..tak mahal sgt ..tapi aku rasa lagi sedap buat kopi pakai french press dr mokapot tu ..bukan apa kalau terlebih masak kang pahit lagi rasa kopi tu ..kalau guna french press lagi sedap...ada perubahan rasa pada kopi tu ..
kalau korang join sekolah kopi atau peminat kopi kat facebook ..macam macam ilmu kopi yang ko belajar ..bukan setakat grinder malah ada yang beli biji kipi dan masak sendiri dalam oven biji kopi tersebut ..heheh,..jauhlagilah kalau ko masih buat kopi 3 in 1 dengan otai otai kopi ni ...aku pun ada niat nak beli mesin kopi brand gemilai ..tapi nnt dulu lah ..minum jelah kopi dengan apa yang ada ..dolce gusto yang aku beli tu ok ..tapi mahal lah pulak kapsul dia ,,,tu je masalahnya ....so ada duit lebih boleh beli capsule ..rugi pulak kalau tak guna mesin capsule tu beli pun boleh tahan harga dia 

oklah nnt aku share lagi ..kalau korang memang moinat pasal kopi korang boleh like page kat fb sekolah kopi atau peminat kopi ..ni mmg barista punya group okey...
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...