Memaparkan catatan dengan label coffeelovers. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label coffeelovers. Papar semua catatan

Khamis, 21 Disember 2023

Manis

setelah penat mengemas homestay , aku reward budak budak ni makan kat cafe ni 
actually dah lama juga nak makan kat sini . kedai dia sederet Zahrin restoran, kopi mesin, bangsawan dan macam macam lagi kedai . kedai makanan indon pun area sini jugak ..cibiuk, 

aku sampai dalam 6.40 petang> tak ramai sangat manusia dalam ni .kira cepat jugaklah order kami smpai. 
total akan tadi RM84 ringgit .


aku tertarik dengan pavlova dia ..walaupun ttak berani makan banyak sebab manisss sangat 

order kat sini terus bayar. senang dah bayar makan balik  

cantik 


ni pulak creme brule..dia panaskan karamel tu depan kita . 

macam terhangus ..tapi takpe sedap je ..aku suka .nak buat pun senang yakmat! 

aku amik coffe latte ais..air lemon honey tu RM6.90 satu

sedap 9/10 .aku suka .. 

ni pun sedap. tp imran cakap sedap lagi carbonara ibu 😂😂



dah kenyang jom balik

sejak cuti sekolah ni hari hari kami makan kat luar rasanya . dari Isnin sampailah khamis. 
Isnin ke jusco, selasa Muar, rabu makan banana bro , khamis di Manis. 

hiburkan hati apa salahnya!

cubalah nnt jika dtg ke Ayer keroh . google je manis ..cafe and pastry. 

 

Sabtu, 22 Januari 2022

Dating Laki bini

Takde keje kan … 9.30 malam laki bini keluar rumah g dating… 
Dh lama nak lepak berdua asyik tak sempat… plus lupa. Hahha apsal dh kawin nak kena dating dating pulak kan… 

Pas tu bajet nak makan simple simpel tertiba .. nah kau 
Semua benda ko nak rasa 
Maka order piza, carbonara spagheti dengan kek
Piza dan kek sedap. 
Carbonara tu ada tawar sikit
Tapi suami aku habiskan jugak
Aku amik kopi caramel machiato suami amik cappucino
Ok lah tapi air aku agak manis 




Kek dia sedap … creamy je

Tertiba suami aku pakai beg beg pulak… 

Kurangg umph.. better beli secret receipe

 Total makan malam ni rm88 … demi memuaskna nafsu anak tekk di malam hari … kemain diet kononnn…🤣

Isnin, 10 Januari 2022

Zus Coffee, Ayer Keroh Melaka 2022

Akhirnya ada Zus Coffee kat melaka.
Banyak kali baca org kata kopi ni sedap
So ingat bila jumpa mana mana nanti nak cuba .. tup tup dah ada kat Ayer Keroh, sederet Family Mart , deretan situ semua kedai best best.. ada CbTL, 4fingers, family mart, kedai sushi, depan tu ada KFCdan Pizza Hut… 
Mmg sekitar tu banyak port best .. 
ni semua dekat area jalan aku nak ke sekolah…

So sekarang ada promo buy 1 free 1
Korang kena donload apps dia
Kemudian beli dua cup kopi
Nnt satu kopi dikira free…

Aku ingat kena beli ketiga baeu free yg ketiga tu 
Rupanya tak ..
Beli dua ..
Bayar hanya satu
Boleh pick up atau delivery
Aku pick up je 

So ni my order..



Yg ceo latte tu rasa susu dia ke kopi dia cam lemak lemak.. org tak suka susu jgn order.. cam rasa guna susu soya pun ada… hot … dia kata ni signature .. tu yg aku try…

Zus coffee ayer keroh







 So lepas ni happy nak minum kopi.. tak yah stabak.. ni pun shedap nau nau

Sabtu, 8 Januari 2022

Ngeteh Cafe , Kuala Sg Baru 2022

Cafe ini terletak di Kuala Sungai Baru , Melaka 
agak jauh sebenarnya dari rumah kami sekitar 45km ..mengambil masa sejam ....ala saj nak berjalan sambil lihat pantai ...laut tu kan menenangkan ..

kami sampai sekitar jam 6.30 petang ..cafe ditutup jam 7.00 malam ..
cafe ni view dia paling mahal...sebab mengadap ke laut ..belakang tu laut...

dan banyak port port menarik untuk insta famous...



masa kami nak balik ..dah mula gelap ..7.15 malam kami gerak ke surau berhampiran 

sign yang ada ....

ngeteh cafe ..ni pantai belakang cafe ..

aku, umur 39 tahun ni ...2022

benda ni kat lantai je ..tapi aku pasan dia comel .....

ni masa kami sampai ..masih terang lagi 

memang banyak buai ada kat sini 

mesin gemilai ..yang penting kopi brew okey....

kalau korang datang ada banyak jenis kopi yang korang boleh order..paling murah americano, latte,cappucino, latte machiatto, green tea, vanila ice...rate pula dalam rm7. 8, lebih kurang lah ..layan je..sebab mmg hnatu kopi ..

kalu port lawa ..jual kopi pasti aku sampai ...
makanan dia letak atas meja ..jenis ready ..bukan baru masak ..ada nasi lemak ..seketul RM4, kemudian ada lasagna ..aku tak ingat dalam RM8 kut ..tadi aku beli 4 air, nasi lemak 5 , lasagna satu dalam RM59

mmg kat sini ko layan je minum kopi sambil tengok laut ....masyuk!

 aku mmg suka view lawa..ada kopi ..paling best ada kek ..aku macam kalau demi kopi takkan kedekut ..berapa pun aku bayar sebab suka sangat minum kopi ..

so plan aku bukak sekolah nak banyak mesin kopi aku g sekolah ...cantik! kena beli extention lah utk nak tarik letrik ...

so kalau korang ke kuala sungai baru boleh test kopi ni ..not bad ..sedap!  

budak muda je operate kedai ni ..kalau ada desert lagii masuk tak pun letak biskut cam famous amos dalam balang kaca ..macaron ke...mmg kena lah dengan cafe ni ...

lokasi lima bintang sebab menmgadap ke laut ...

itu sahaja view aku ..bai korang!

Isnin, 25 Oktober 2021

KAW FEE, BUKIT KATIL MELAKA

 Sekarang ni lambakkan kedai kopi tepi jalan ..tapi kena tahu ada kedai kopi yang dia guna 3 in 1 dan ada kedai kopi yang jujur dia brew biji kopi dia sendiri..

oklah aku pun baru belajar bab kopi ni sebab suka punya pasal

ok..kopi yang sebenar yang kita bagus minum ..dan baik utk jantung adalah kopi yang biji nya di brew sendiri ..bukan lah ..maksudnya begini ..ko minum kopi ..yang sebuk kopi di kisar...dibrew dengan mesin kopi..keluar pati kopinya dan itu lah yang ko campur dengan susu full cream ..sebaik nya takde sugar ..kalau pun guna sugar kebanykkan kedai kopi guna syrup monin lah ...

yang biasa nescafe tu kita tak pasti kualiti biji kopi yang dia guna ..kalau yg mahal sikit ko pakai essenso ..tu agak berasa flavour kopinya 

ok..berbalik pasal kopi ni kan ..kalau kat kampung aku dulun ..ada jual kat pasar minggu org yang di panggang biji kopi dia dan kisar ..so org beli pankai timbang..macam kopi che nah tu ..

ok;ah ..selalu nya nak minum kopi sedap sedap ni kita pergi starbuck, coffeen beans..tapi sejak akhir ni banyak org dh tahu kisar dan brew kopi sendiri maka ramailah bukak kedai kopi tepi jalan yang kos nak beli murah dan kualiti rasa rak larik jauh dr starbuck atau coffee beans...harga bawah rm10 ..oklah kan ...

kalau ko g facebook banyak je group pasal kopi ni ..

ada peminat kopi, ada SEKOLAH KOPI..ada group mesin kopi ..Gemilai, Donlim ..tengoklah pasal ko nak tahu pasal apa ..

aku ni pernah gak terfikir nak bukka kedai macam ni ..tapi aku belum pandai brew kopi sendiri ..dan harga kopi yang dipanggang ni agak mahal ..org beli biji kopi dan kisar sendiri ..alasan nya lebih fresh berbanding biji kopi yang telah siap dikisar . 

kalau aku aku cuma pakai yang instat tu ...mesin dolce gusto nescafe ..rasa kurang kick dr yang dibrew pakai gemilai atau mesin kopi ..sekarang banyak dh mesin kopi ...yang mahal yang murah semua ada jual kat shoppe tu ..pandai atau tak saja ..so kali ni aku nka share kedai kopi tepi jalan 

lokasi di Bukit Katil ..kalau nak tepat lagi dekat ILP Bukit Katil ..ko google Kaw Fee jumpa punyalah ..





Isnin, 9 Januari 2017

Kula Gula Kuantan; semanis Pavlova.

Percutian singkat 1 malam ke Gambang memberi kami pengalaman yg menarik. Kuantan Bandar yg tidak berapa besar tapi makanan nya sedap dan murah!
Kami bertolak agak lewat. Dalam pukul 7mlm dan berhenti utk solat jamak maghrib dan isyak di Utem. Perjalanan melaka kuantan memakan masa lebih kurang 2 jam lebih..atau tiga jam.

Perjalanan kami lancar..anak anak tido..dan kami singgah makan malam di Muadzam Shah. Selepas gosok gigi dan ke tandas petronas kami teruskan perjalanan lebih kurang 80km ke Gambang.

Plan kami hanya tido dalam kereta selama 5 jam sebelum masuk solat subuh. Ini macam kerja gila ! Tapi kamk mmg biasa tido di highway..terutama masa berulang alik perak melaka masa abah sakit.

Pukul 5 lebih ..solat subuh, kemas badan dan tukar baju.

Tajuk utama rombongan ke Kuantan ni utk ke Gambang..tapi sayang langsung tak menepati selera... safari zoo dia tak best...sedih tau! Bilik pun x berapa best...nmpknya kena ke Kuantan balik duduk hotel yg best ..dan jalan2 balik dibKuantan ok?

So tajuk utama jadi " Kula Gula" ...so layan je lah gambar... kalau pasal mango cheese cake tu ..tak berapa best ..pada tekak saya ..base nye tu..cheese nya ok...so saya makan tanpan base biskut tu..pavlova mmg sedap! Saya tak pernah rasa pavlova yg rangup di luar sebegitu...ini gambar kenangan
Solat di Masjid Utem. Melaka.

Orked cuba baju baru di Poney. 

Car locator .jakun sikit...

Yeay jumpa Lila Wadi..tapi syg tutup

Orked cuba buat peace

Pavlova😍😍😍

Berjaya ke Kula Gula!

No selfie...😌😌😌



Ada banyak pilihan kek

Memang sgtt sedap! Nnt nak.cuba buat

Price. Yang coffe tu serius rasa kopi serbuk org kg..😂😂😂


HARI PERTAMA MASUK KERJA

  maka tamatlah 60 hari cuti bersalin, aku masuk kerja hari ini.  masuk kerja hari ni budak tengah exam pertengahan tahun . Aku sampai sekol...