Selasa, 8 Jun 2021

bila rasa down

 Stress ..down adalah rasa yang sgt tidak elok utk tubuh badan kita .

kenapa kita stress?

mungkin kerana bebanan tanggungjawab yang kita galas...atau maslaah yang kita hadapi terlalu sulit.

oklah ..aku pernah alami maslah sebegini .

banyak ..

tapi aku ambik contoh satu. 

IYAD SAKIT

perasaan stress muncul ..apa bila kita rasa takut kehilangan anak , kita rasa ..lemah ..rasa tak mampu nak hadapi kesusahan kesusahan yang bakal kita lalui .

percayalah ..ujian ini takkan selesai dalam masa satu malam .

maksudnya ..hari ni ko rasa risau,sedih takut dan esok semua ni hilang ... no ..no ..benda ni akan hilang dek perubahan masa. namun bagaimana nak hadapi nya ?


pertama . 

cadangan aku ..kita berfikir . tentang benda ini bukan pilihan kita .dtg dari Allah SWT dan nak atau tidak aku kena terima ujian ini . aku tak boleh lari . 

dekatkan diri pada Allah SWT mula solat..solat hajat solat taubat solat mohon pertolongan Allah SWT . tak tahu ..macam mana nak selesaikan hanya bergantung pada Allah SWT utk beri jalan keluar. 

selalunya masalah tetap ada .tapi Allah SWT datangkan kemudahan kemudahan yang akhirnya kita rasa ringan dengan ujian tersebut . 

dengan menangis ..meratap..menjerit ..terperuk di dalam bilik tidak akan mengubah apa apa ..kita kena ubah cara kita berfikir . 

start buka ceramah motivasi dr muhaya , ustaz pahrol juoi 

cari balik kekuatan diri yang hilang . jumpa kawan kawan ..pergi makan di restoran kegemaran , berkwn dengan kawan yang baru ..balik kampung jumpa mak ayah ...minta maaf kat mak ayah mohon doa mak ayah . 

berbincang dengan mak ayah bagaimana nak atasi masalah tersebut . 

akur jika kesalahan itu dri diri sendiri ..bukan masanya utk menegakkan benang yang basah . bertaubat mohon keampunan pada Allah SWT atas ujian yang diberikan . 

jika melibatkan org lain seperti pasangan , suami , kawan ..beri masa terlebih dahulu .masa bertenang baru bersemuka utk selesaikan maslah .

jika masalah berkaitan penceraian . 

tak dpt diselamatkan . terima .akur. jika ada jodoh pasti rujuk semula ..

ada hikmah kenapa Allah SWT datang ujian tersebut utk kita .

percaya lah bila kita diuji kita lebih dekat pada Allah SWt ..kita menangis ..merintih ..memohon pertolong ..Allah SWT suka pada hambanya yang meminta minta 

percayalah bukan kita seorang ditimpa masalah ..semua org dalam dunia ada maslah .tapi bagaimana nak menghadapi masalah tersebut .


bukan kata aku hebat..tapi ujian ujian yang kita alami sedikit sebanyak memberikan kita kematangan dala berfikir . dan bertindak , meletakkan Allah SWT matlamat dunia dan akhirat kita . berharap ujian yang berat akan membawa kita ke syurga .

ada orang yang aku jumpa ..asyik masalah je hidupnya 

ada tu yang aku nampak senang lenang je hidupnya mcam tak pernah dilanda masalah..

kita kena tengok secara terbalik.

yang hidup nya nampak susah mungkin di akhirat ia berehat , kerana penat lelahnya menghadapi ujian Allah SWT 

siapa yang ada maslah .ingat ..!

Allah SAHAJA yang boleh membantu kita ..YAKIN pada Allah SWT . 



doakan kebahagiaan kami hingga ke jannah !


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...