Isnin, 14 Jun 2021

ISU BUAT BODOH BODOH - PROF MUHAYA


KES 1: DR MUHAYA 

sebenarnya aku bukan hard fans dr muhaya . aku akui aku ada dengar banyak tapi aku taklah macam tak komen langsung pasal dr muhaya  ..ada juga beberapa perkara yang macam tak sedap dengar tapi no big deal. 

tapi bila kes ni kecoh ..respons pertama aku macam ni ..spontaneous je aku tulis macam ni ..



tapi kan aku baca sangat ramai orang yang TAK BOLEH terima . 
so dlm hal ni ..kita tak boleh paksaorg faham bagaimana dia faham 
sebab kefahaman sesorang bergantung banyak faktor
mungkin fator, pengalaman, pendidikan , cara di besarkan dan lain lain 

so kalau org fahaman macam bodoh tu kena jadik bodoh lah ..kita tak boleh marah dia begtu ..sebab dh cara dia amik pemahaman begitu bunyiknya .

kita mungkin boleh cuba terangkan aspek "buat bodoh bodoh" yang kita faham tapi kalau dia tak dpt terima kita pun tak yah lah beria nak menerangkan macam dia nak amik paper spm kena faham jugak .no ...no this is yang we called ..persepsi yang berbeda.


ok berbalik pada cerita dr muhaya tu kan . aku pun akui ada statement dia yang agak mengguris hati dan bunyik agak eksyen . terkejut lah jugak dengar , tapi aku pulak jenis .."ok...dengar ..nak terima terima jelah kan ..no big deal ! 

tapi hat ni aku kurang setuju .

bila ada yang menulis mengutuk pasal dr muhaya siap hina dia macam macam ni kira dh berat nanang!

buruk macam mana pun tak yah ko nak tylis nak aib kan dia 

ko rasa idea dia ko tak boleh terima stop!

takyah ko nak labun kencang pasal dia .ko tak kenal pun dia..ko kenal da dr medsoc je ..

langsung tak pernah face to face ..malah tinggal sama dengan dia ..barang kali apa yang kita baca dengar just surface ..bukan secara sekeluruhannya . ok .

jadi pahala tak banyaka jangan tambah dosa. 

so berhentilah tulis pasal personaliti oran tak betul itu ini .stop .kita tak layak nak judge dia apa paa .kalo ko rasa dia tak kena dengan jiwa ko enough! ko rasa ko nak folow ustzah asma haru silakan ..kita chilled chilled sudahlah .

ni tibeh nak blok sapa yang foloww dr muhaya ..adeh! tibehhhh~~~~~

KES 2: BENZ ALI

actually aku tak kenal pun benz ali ni sapa. tup tup keluar isu dia difitnah ! alamak yang paling tak best nya dh masuk kes nak saman menyaman .

dan kalau korang kenal seorang lawyer nama Asiah Abd Jalil .dia dh nyatakan kesudian dia nak bawa lawyer utk kes Benz Ali ni . Masak korang !

pelik aku ..ko dh fitnah org kalau benda tu tak betul ko minta maaf dh lah ..apsal sampai nak naik mahkamah bagai . personally aku rasa pemilik akaun yng tuduh tu, yang salah . masak korang ..naik court nak bayar saman bagai ..aku tak sanggup!

kita bukannya banyakduit sangat . nak main facebook ni nak happy happy ..ni dh siap saman menyaman tu apsal ..adoii! 


korang boleh cari kat FB nama Benz Ali . dia ni penulis . 


oklah ..itu jelah nak share .taknak gado gado boleh tak ?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...