Isnin, 5 Jun 2023

CERITA HOMESTAY 1

Jam menunjukkan 7.11 malam, hampir nak masuk Maghrib . Telefon aku bergegar menandakan mesej Whatsapp masuk. Aku baca ada org nak homestay. dah petang baru call, ni mesti terdesak sangat...bisik aku dalam hati .
"Assalammualaikum kak ..ada homestay tak malam ni ...nak tumpang tido semalam...penat sgt nak sambung perjalanan ..saya ada dua orang anak kecil .
mula aku minta RM180 semalam. dia kata Mahal...kalau RM100 boleh tak kak .."
Aku terus jawab laju .." boleh duduk je dik ...takpe seatus pun boleh .."
" betul ke ni kak .." dia cakap macam tak percaya .
Entahlah instict aku kata dia tengah kesusahan. Bila aku dgr dia cakap anak je aku dah dapat bayangkan keadaan diorang laki bini macam mana.
kita boleh kenal suara orang yang ikhlas jujur dengan yang buat buat . Allah SWT bagi kita six sense utk rasa..kalau menipu ada cara cakap dia.
Utk keselamat aku minta dia berikan nama penuh dan No IC. aku amik precaution act jugak incase dia menipu taklah aku kena tipu bolen bolen je ...(bulat bulat)

dalam jam 8.00 malam lebih macam tu dia sampai ..aku minta dia bayar dan kemuka resit . tak lama dia bagi screenshot . Aku semak akaun MAE aku ..dah masuk RM100. lega..
aku bgtahu no kod bos security. tak lama tu dia masuk ...

dia bgitau gambar aku jatuh . Aku baru lekat kalimah Bismillah Khat dia dinding dengan pelekat MR DIY..hampeh! tak lekat jatuh frame aku 
baiklah aku pendekkan cerita .
esoknya dalam jam 10 macam tu dia check out . lepas habis Breakfast di mydin aku dan Ihsan terus ke rumah sewa. aku nak bersihan cadar uang dia pakai dan nak sapu sikit sikit ..
surprisingly ..rumah tu kemas sgt ! macam takde orang usik langsung malam tu ..macam takde siapa masuk dan mmg kemas..kalau dia kata dia tak masuk pun aku percya. tapi opokos lah dia masuk sebab dia tunjukkan gambar aku yang jatuh tu 


memang kemas sgt ...

            Dan hari ni aku dapat offer ada org nak book homestay aku 7 malam 8 hari . Alhamdulillah syukur ya Allah !... aku rasa sgt sgt bersyukur.

walaupun belum letak deposit , insya Allah ada rezeki tak kemana . Aamin.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...