Selasa, 12 Disember 2023

Homestay Khianat

selama ini kita dengar homestay scammers, booking homestay tapi tak wujud pun homestay nya. dan banyak lagi penipuan dalam bidang homestay. Kali ini Allah SWT beri aku rasa sendiri pengalaman bagaimana homestay digunakan oleh scammers utk menipu 

modus operandinya ialah :

Guest malang akan komen di FB,antara page Fb yang dia maklumakn pada aku ialah Homestay Melaka dan Budget Homestay Melaka. Dila, dapat komen menyatakan iklan Homestay Sirna MITC. dia dapat no wasap dan terus deal utk booking. Bayaran yang dikenakan ialam RM800 dan deposit RM200. Total Rm1000. Dila langsung tak menyedari dia sedang ditipu oleh scammer. 

padahari kejadian dila telah check in dan dia diberikan no kunci yang palsu. Dila hanya perlu tarik terus kunci keluar dari peti. Peti kunci tersebut telah dirosak kan . 

Apabila guest sebenar homstay tersebt sampai dia terkejut . Akhirnya dila menghubungi org yang memberikan dia homestay dan dila tersedar dia telah ditipu . 



ini adalah iklan homestay yang scammers gunakan. 
homestay ini pun menggunakan gambar fake.


fake homestay ...gambar bukan gambar homestay tersebut. dia menggunakan gambar homestay Amahafidz Mitc


kesan umpilan key box

so setelah dikaji kaji ...ada banyak agent homestay menipu dengan cara sebegini. 
customer ..please please...semak dulu ..jangan terus bayar booking.

homestay sebenar di sini 





 

2 ulasan:

  1. Allah, macam² cara penipuan sekarang ni. Moga dijauhkan kita dari sebarang perkara sebegini 🤲

    BalasPadam
  2. Tq Pn Hazel ,ats doanya - amazabidi.

    BalasPadam

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...