Khamis, 13 Jun 2024

Ar rahnu mana paling berbaloi?

 Kadangkala mmg aku akan ke ar rahnu bila rasa sayang nak guna wang simpanan utk beli apa apa .. contohnyakan aku pernah dapat lebih kurang 14k untuk aku pergi umrah tahun 2014 . Itu aku buat di agro bank.kemudian aku pernah ke ar rahnu under amanah ikhtiar iaitu Sahabt Ar rahnu utk renovate homestay . Masa ni aku pinjam dalam 10k. Alhamdulillah kurang setahun aku dapat tebus. 

Terkini aku buat sekali lagi utk bayar downpayment HRV..kali ni aku buat dua surat . surat satu rm3500 dan satu lagi surah dalam rm5k so alhamdulillah tadi aku dah tebus 1 surat. Actually aku ada je duit simpanan dalam ASB tapi aku taknak usik . So aku letak barang. Aku pernah gak terpikir nak letak barang lain dan duit yang aku dpt aku keluarkam barang. 




Oklah . Aku mmg nampak emas ni byk bagi manfaat pada aku. Keuntaungan dia naik berlipat kali ganda. Kan aku cerita dulu harga emas 999 20 g masa beli dalam 2k lebih tapi sekarang gelang tu bernilai 6k tengok pada harga emas semasa 

https://www.cbp.com.my/en/form/borang-pembiayaan-ar-rahnu
Itu contoh bank coop pertama .. korang boleh check jugak di ar rahnu yang lain … macam pejabat pos, sahabat ar rahnu, bank islam, bank muamalat , bank rakyat dan lain lain . 

Dr penemuan aku di ChatGPt aku mendapati fakta ini..
Untuk menentukan sama ada upah simpan Bank Islam adalah yang paling rendah, kita perlu membandingkan kadar upah simpan beberapa institusi Ar-Rahnu utama di Malaysia. Berikut adalah perbandingan ringkas kadar upah simpan beberapa institusi tersebut:

Bank Islam
- **Kadar Upah Simpan**: Sekitar 0.65% hingga 0.80% per bulan bergantung kepada nilai marhun [oai_citation:1,Ar-Rahnu – Bank Islam Malaysia Berhad](https://www.bankislam.com/personal-banking/arrahnu/).


- **Kadar Upah Simpan**:
  - RM0.55 setiap RM100 untuk nilai marhun RM100 - RM2,000
  - RM0.65 setiap RM100 untuk nilai marhun RM2,001 - RM5,000
  - RM0.80 setiap RM100 untuk nilai marhun RM5,001 ke atas [oai_citation:2,Ar-Rahnu – Agrobank](https://www.agrobank.com.my/my/product/ar-rahnu/).

YaPEIM
- **Kadar Upah Simpan**: Sekitar RM0.70 per RM100 nilai marhun untuk emas 916 (22K) [oai_citation:3,Calculator – AR RAHNU YaPEIM](https://www.arrahnuyapeim.net/nilai-gadaian-emas).

TEKUN Nasional
- **Kadar Upah Simpan**: RM0.50 setiap RM100 nilai marhun [oai_citation:4,Soalan Lazim AR RAHNU - Portal Rasmi TEKUN Nasional](https://www.tekun.gov.my/ms/usahawan-tekun/ar-rahnu-tekun/soalan-lazim-ar-rahnu/).

Kesimpulan
Dari perbandingan ini, jelas bahawa **TEKUN Nasional** menawarkan kadar upah simpan yang paling rendah iaitu RM0.50 setiap RM100 nilai marhun. Seterusnya adalah **Agrobank** untuk nilai marhun RM100 - RM2,000 pada kadar RM0.55 setiap RM100. **Bank Islam** dan **YaPEIM** mengenakan kadar yang lebih tinggi berbanding TEKUN Nasional dan Agrobank untuk nilai marhun yang lebih rendah.

Maka, **TEKUN Nasional** adalah pilihan yang paling menguntungkan dari segi upah simpan jika anda mencari kadar yang paling rendah.

Ini pulak jawapan chat GPT jika aku nak tolak barang utk pinjam rm30 k bagaimana cara aku nak bayar semula. 

Untuk menyelesaikan hutang sebanyak RM30,000 di Bank Islam dengan pembayaran bulanan RM1,500, kita perlu mempertimbangkan kadar keuntungan (upah simpan) dan bagaimana pembayaran bulanan tersebut membayar pokok serta keuntungan.

Parameter Utama
- **Jumlah Pembiayaan**: RM30,000
- **Kadar Keuntungan Bulanan**: 0.80%
- **Bayaran Bulanan**: RM1,500

Pengiraan Kadar Keuntungan
\[
\text{Keuntungan Bulanan} = RM30,000 \times 0.80\% = RM240
\]

### Pembayaran Bulanan dan Pokok
Setiap bulan, bayaran RM1,500 akan digunakan untuk membayar keuntungan terlebih dahulu, dan selebihnya akan mengurangkan pokok pinjaman.

### Bulan Pertama
- **Keuntungan Bulanan**: RM240
- **Bayaran Pokok**: RM1,500 - RM240 = RM1,260
- **Baki Pokok**: RM30,000 - RM1,260 = RM28,740

### Bulan Kedua
- **Keuntungan Bulanan (berdasarkan baki pokok)**: RM28,740 \times 0.80\% = RM229.92
- **Bayaran Pokok**: RM1,500 - RM229.92 = RM1,270.08
- **Baki Pokok**: RM28,740 - RM1,270.08 = RM27,469.92

### Pengiraan Setiap Bulan
Pengiraan ini akan berterusan setiap bulan di mana kadar keuntungan akan dikira berdasarkan baki pokok yang berkurangan. Ini akan mengurangkan jumlah keuntungan yang perlu dibayar setiap bulan dan meningkatkan jumlah pembayaran pokok.

### Kalkulasi Lengkap
Untuk kalkulasi lengkap, kita boleh gunakan formula anuiti atau program perisian untuk mengira tempoh masa yang tepat. Namun, secara kasar kita boleh anggarkan dengan menghampiri:

1. **Jumlah Keuntungan Setiap Bulan**: Mengurangkan secara linear dari RM240 ke jumlah yang lebih kecil.
2. **Jumlah Bayaran Pokok Setiap Bulan**: Meningkat dari RM1,260 ke lebih besar kerana keuntungan bulanan berkurangan.

So aku nak tanya pandangan korang untung tak kita tolak barang untuk pinjam ar rahnu nak langsaikam hutang rm30k yang mana kita akan dapat lebih rm755 selama sebulan.
Kalau hutang kereta ada  3 tahun tapi kita dapat kurngkan kepada 22 bulan sahaja.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ipad Hacks!

Fungsi lain IPAD.  Korang tau tak Honda HRV takde tv. Ada screnn tapi hanya audio jelah. Kalau nak tengok youtube kena beli apatah alat dia....