Ahad, 26 Mei 2019

Resepi KuewTiaw Sup Siam

Aku tak pernah masuk dapor lepas terawih. Ni first time...semua gara gara sup siam style 
Mmg masyuk weh rasa dia... 

Meh aku share resepi:

Menu Kuew Tiaw Siam Style

Bahan sup:

Ayam ( aku pakai kaki ayam , mmg sedap sbb zat dia keluar pastu aku tambah isi isi ayam )
Bawang putih 4 ulas 
Halia 2 inci 
Bawang holand sebiji
Rempah punjut adabi 1
Batang ketumbar sekali ngan akar dia
Serai sebatang ketuk
Kuib ayam knor 1
Garam 
Gula 
Lada putih 

Cara caranya :

Tumbuk bawang putih dan halia.
Tumiskan 
Masukkan bawang holand yg di potong empat 
Nak potong kecil lagi pun ok...
Tumis sampai masak, nampak coklat coklat 
Masukkan sup punjut
Masukkan ayam ( masa ni biarkan air ayam tu keliar jgn tambah air lagi )
Bila ayam nampak dh kecut masukk air sedikit sekadar tutup ayam 
Masukkan batang ketumbar, serai yang diketuk
Tambah air lagi 
Biarkan mendidih tambah air lagi ikut nak kuah banyak mana 
Perasakan dengan garam , gula sikit dan lada putih 

Celurkan kuewtiaw

Bahan istimewa: 
-Bawang putih satu kumpulan dan minyak tujuan nya nak
 Buat minyak bawang putih dihidang semasa  nk mkn
- chilies flake amik je dominos punya 
- cili padinpoyong letak kicap

Minyak bawang putih ... sedap letak ni masa makan sup







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...