Sabtu, 25 Mei 2019

resepi puding telor @ puding karamel

kukus ....

ya Allah sejujurnya buat puding karamel ni tak lah susah mana ..
part yang susah part gula tu nak kasi karamel...
korang kena ikut step dia kadangkala bab ni yang fail sikit...

tp kan aku ni jenis suka edit resepi jangn jadi manis tu yang problem tu...contoh semalam dia kata 1 1/2 cawan gula aku buat beberapa sudu je ..dh cair sgt ...

telor suruh letak 5 aku letak 4
air pun aku letak tak cukup satu tin  letak 200 ml je ..aku edit sebab nakkan y kurang manis
itulah diet tapi nak berdesert bagai...

RESEPI KURANG MANIS PUDING KARAMEL

** untuk yg diet atkins pakai stevia elok 

bahan telor (kaler putih)

telor 4 bj 
susu ideal 1 tin 
air 200ml 
esen vanila satu penutup 
2 sudu susu pekat manis
2 sudu gula 

(kacau sehingga sebati, masa masukkan telor buangkan mata dia supaya tak bau hanyir telur nnt )

resepi karamel

gula 1/2 cawa [ bersamaan  dalam 6 sudu aku buat ]
air panas 200 ml

benda ni boleh agak kalau pekat letak air lagi ..adjust sendiri ....



STEP 1 
kena buat gula dia 
masukkan gula dalam kuali/pan pastu kacau sampai gula jadi coklat ..api kecil saborlah sikit..

kalau ada ketul nnt dia akan mencairr semula 

dh semulagula cair dan kaler coklat masukkan air panas, nnt dia kan terus melekat ...jangan risau kalau je sampai gula tu mencair balik 

STEP 2 
ko susun bekas nak buat puding 
masukkan dalam kukus dan start kukus

sudukan gula karamel tadi ke dalam semua bekas 
1 bekas 1 sudu cukup lah ..nnt manis sangat..

STEP 3

tapis dulu adunan telor tadi , supaya licin je tekstur puding kita ..lepas tu tuang sikit sikit dalam bekas pastu rotate balik ..supaya semua bekas dpt ukuran lebih kurang sama banyak 

STEP 4 kukus lah dalam 15 minit 
tengok tengok lah kalau atas dia dh tak melekat bila kita pegang maksudnya dh masaklah tu 
buka tutup pengikus biarkan macam tu dalam 3 minit supaya permukaan dia licin baru ccantik takde lobang lobang 

petua : kena tutup penutup kukus dengan kain supaya nnt air dia tak menitis atas peding kita.

nak sedap kena masukkan dalam freezer ..nnt sejuk je dia lalu kat tekak ...sedap !!!


btw aku rasa gula tu cam terlebeh korang adjust lah ...hahah

ok itu je nnt aku share kuih kuih lain ,,bye!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...