Rabu, 11 September 2019

ISU: TEMAN ATAU TIDAK ANAK UPSR.


Menemani anak di hari hari peperiksaan adalah satu perkara yang tak pernah aku dengar zaman aku sekolah .

bila suami aku cerita, masa dia exam SPM ayah nya akan cuti utk amik anak teman anak exam aku rasa sangat kagum . sebab, masa aku sekolah aku tak dibesarkan dengan budaya sebegitu..

masa exam kami akan exam dan mungkin sebab abah aku dh pencen dan mak aku surirumah mereka sentiasa ada di rumah dengan kami ..aku pasti mak abah aku sentiasa mendoakan aku namun teman setiap pagi sebelum masuk dewan budaya yang asing .

oklah ..berbalik oada cerita teman anak masuk dewan .

di sekolah TUN SAS budaya teman anak nak exam ni sgt dilakukan oleh hampir setiap ibubapa..mereka akan berdiri melihat anak dan bersalam dengan anak sebelum anak masuk ke dlam dewan..kemudian ibubapa dijemput utk sama sama solat hajat dan baca yaasin di surau sekolah . 

guru-guru dan ibubapa mendoakan kejayaan anak anak..di sini nampak utuh betul hubungan antara pihak sekolah dan ibu bapa..

kami ibu bapa rasa guruguru dan pihak sekolah bersungguh membantu anak anak kami dlam mencapai kejayaan..cakap ..usaha apa lagi yang tidak dibuat semua telah dirancang dan dilaksanakan dengan jayanya ...

utk sekolah Imran ni antara yg aku dapat lihat apa yang cikgu dah buat bermula dengan awal tahun ..guru-guru memberi taklimat kepada pelajar utk program kecemerlangan ini setiap ibu bapa kena bayar RM200 ringgit utk semua ...

antara program yg aku ingat sekolah buat utk imran ialah:


- kelas tambahan setiap hari imran balik sekolah 2.40 utk kelas tambahn
-ada juga kelas tambahan awal pagi sebelum masuk kelas jam 7.30 pagi
-kelas tambahan hari ahad
-teknik menjawab soalan 
-slot motivasi panggil penceramah luar
-bacaan yaasin dan solat hajat 3 kali kalau tak silap aku ...
-handout yang banyak
-buku buku rujukan 
-last sekali makan sepanjang UPSR dan last tadi mereka dapat makan pizza sorrang satu yang saiz individu tu
-mungkin ada lagi tapi aku yg tak ingat...

lepas bayar RM200 dia tak pernah minta apa apa lagi bayaran ...segalanya dlm kos itu sahaja..


oklah aku nak share cerita berkenaan sekolah aku bila timbulnya konterversi bila ramai rami cikgu ni keluar minta izin nak hantar anak exam UPSR

macam aku aku tak amik cuti tapi aku minta izin keluar masa free utk pergi sek imran kejap..

pada asal nya pada aku benda tu "ok" sebab aku tak pergi suruh org lain relief kelas aku sebaliknya aku pergi time free rupanya jadi isu jugak..

ada beberapa orang menyatakan pandangannya berkenaan hal ini:

kata sipolan 
"pada pandangan akak kalau ko nak doa kat mana mana pun boleh tak semestinya kau pergi kat situ ..." aku terdiam ..

lepas tu aku sambung " sebenarnya kita bukan lah nak duduk tepi tu sangat ..tapi bila ramai parents yang dtg bagi anak moral support kesian pulak anak kita takde siapa yng nak tengok anak kita ....

pastu aku sambung " kalau zaman kita dulu takde tunggu tunggu ank masuk dewan ni,,,"

Akak tu sambung .." ko takde rasa salah ke ..org releifkan ko smentara ko cuti sebab anak ko nak exam .."

Allahu ! sentap terus ..aku angguk tanda ada benarnya...

tapi aku explain lagi .." tp saya pergi time sy free ..tak de orang kena relief masa tu ..."

huh............

tiba tiba aku rasa sesuatu lah pulak ..
tak sangka jadi isu rupanya bila kita keluar tengok anak exam...


***************

entah macam mana aku buka cerita dengan seorang cikgu Z, yang sama sama aku minta izin masuk lewat dan sama sama tengok anak nak exam UPSR ..

bila aku cerita bla ..bla..bla ..aku tu tiba tiba rasa tak setuju..

pastu dia cakap macm ni lebih kurang 

"sukatilah org tu nak cuti tengok anak exam ..kalau ko taknak cuti tengok anak exam jangan lah kau salahkan org yang nak cuti dan bagi semnagt pada anak..."

"macam lah ko kerap keluar sebab koku tu tak salah ..tiba tiba time kita cuti nak tengok anak sendiri org kata macam macam ...."

aduh! aku tepuk kepala ..alamak! 

aku jadi serba salah ..alamak silap pulak aku share cerita kat kantin semalam tu ...


dipendekkan cerita, akak Z ni telah menyampaikan kepada akak W berkenaan cuti utk support anak exam .. Akak W ni dha lama buat mcam ni ..maksudnya dr anak no 1hingga no 3 dia mmg akan cuti pada hari pertama anak anaknya exam ...

tapi mungkinlah dia jadi isu bila ..ramai sgt mak ayah nak keluar teman anak masuk dwan ia jadi isu ...

aku kira kira lebih kurang ada 13 org ibu bapa yang anaknya amik exam UPSR tahun ni .,....mmg masalah lah kalau semua pakat pakat keluar nak tengoj anak UPSR ini aku mmg faham ....

apa lagi mengamuk lah akak Z ni ..aduh!!! aku yang kecut perut sebab aku org petama yng bukak cerita ni/.....



okalh ..apa pandangan korang perlu atau tidak berdiri tepi dewan sebeblum anak masuk exam ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...