Jumaat, 15 Mei 2020

NAK MASAK APA ?

dulu masa aku kecik kecim mak akan tanya korang nak makan apa?
pastu bila kitorg cakap mak masak apapun kami makan..
mak mengeluh sambil cakap...aku dh taktahu nak masak apa..yelah seumur hidup mak masak, takde satu hari mak tak masak ..
boleh katakan kan kalau 365 hri tu takde lgsung hari makan luar..dan mak sendiri tekaknya tak berapa kena kalau makan luar ..

jadi kalau abg aku balik ajak makan kedai ..jarang jarang berlaku ..adalah tapi boleh di bilang dengan jari ..

so persoalan hari ni nak masak apa ni mmg agak sulit .Walaupun dh ada group masak apa hari ni atau group macam macamlah ..tapi tetap buntu..yelah ada benda kita nak makan suami tak suka ..

sebagai contoh laksa , aku hantu laksa ..tapi kalau aku masak aku sorg lah makan ..kalau beli tak selalu dapat yang kena dengan tekak ..aku nak laksa tepung beras macam laksa paknagh koranag tau?
kuah dia cair je ..tapi entah apsala sedap pulak 

adoii! laksa lembah pun sedap ..korang tau lembah ? lembah tu merujuk ke pada port makan tepi sungai perak dekat kuala kangsor..

term term mcm ni mmg local je faham ...ok.
kalau pasang malam kat Tsung Wah ada laksa sedap jugak ..

oklah kang penin.

aku hari ni masak nak berbuka ayam goreng tepung bestari 
sebab tdi tengok makan asmr ayam goreng mcd 3x pedas..gila lah dak syedot makan dengan magie 3x pedas ..perisa ayam bakar..mmg pedas weh walaupun sodap ! membunuh pedasnya..

so ada ayam goreng 
ada kacag panjang tumis telor 
dengan adoi terung goreng ni sebab nak habiskan teping bestari tadi ..
mak mak betul langsung tak boleh membazir sesuatu benda



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...