Isnin, 4 Januari 2021

Selamat tahun Baru 2021

Menginjakkita ke tahun baru 2021.

Aku berusia 38 tahun , pada tahun ini.

Imran berusia 14 tahun 

iyad 10 tahun 

Ihsan 8 tahun dan Orked 6 tahun .

bermula sesi persekolah mereka bertiga di sekolah yang sama.


Aku tadi menguruskan rumah sewa 

kali ini rumah aku bakal di diami oleh pasangan yang baru menikah 

Fikry dan Dira.

aku tak mintak banyak ..bayar sembilan ratus cukup utk sebulan .

duduklah sehingga bulan Mac 

Mac rumah akak di diami oleh pelajar utem seramai 7 orang.

selama setahun . Aku harap mereka menjaga kebersihan rumah .


aku dh start berniaga Norwex

rupanya tak semudah yang aku sangka 

tapi aku cuba sehingga aku dapat mop bernilai RM400 

baru aku tahu perasan org yang berniaga bagaikan kawan kawan kawan lari jauh dr kita

takut agaknya kita buka barang jualan .

sebenarnya aku tak untung banyak pun 

Aku mmg bagi keuntungan sebanyak 15%..tambah tambah elite customer dapat 15%.nak beli tuala pulak lepas ni ..


Mahirah adik hafidz dah kahwin 

kahwin dengan Halim , mak ayahnya duduk di Anjung Gapam .

teringat macam mana aku mula mula kawin dulu.

banyaknya kekurangan masa baru baru kawin .

entah lah bagaimana penilaian org pada kita waktu tu 

tapi aku percaya semua org mengalami prose pembelajaran hidup tu sendiri

cth dr tak tahu masak kepada tahu masak 

dr takde harta kepada ada harta 

dr takde anak kepada ada anak ..

dan belajar benda benda lain 

tapi dlm proses tu mesti banyak kesilapan yang kita buat .


Aku mak ajar bersih. tapi kami org kg hidup tak lah teratur sangat .

tapi mak pembersih . hari hari mak nyapu rumah mop 

tapi ada juga bahagian dalam rumah yang takterkemas ....penatkan ..


umur 38 ni makin kena dekatkan diri pada Allah SWT 

sentiasa ingat maut bila bila akan mendatangi kita 

sentiasa bersangka baik dengan Allah dan org lain 

berhenti bercakap bsr dan bercakap perkara buruk org lain 

jujur dan ikhlas dalam tindakan 

sentiasa menjaga kata kata agar tak menguris hati org lain 


sentiasa memaafkan suami dan anak anak 

sayang anak anak 

jgn mudah terasa dengan mereka takut mereka mendapat murka Allah kerana kita 

sentiasa doakan yang baik baik buat anak anak

jgn lupa baca yaasin utk mak abah

berterusan .....


jg makan

cut sugar 

drink a lot of water

eat real food and healthy food

avoid process food 

think positive and sentiasa bersyukur setiap hari .


senaman tiga kali seminggu sekurang kurangnya .

kemas rumah 

jaga kebersihan rumah 

basuh pinggan sebelum tidur 

kemas dapur 

masak makanan yang sihat 


semoga Allah SWt memberkati tahun 2021 ini dengan pelbagai kebaikan .

 

**** 2022 naik DG48 . Insya Allah (umur semasa 39)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...