assalammualaikum
sebuah lontaran idea.
rasionalkah kemahiran berfikir aras tinggi utk pelajar tingkatan 1 yang belum matang berfikir. bandingkan jawapan pelajar dan skema yg sepatutnya.pada pandangan peribadi sy..bukan pelajar tidak bijak ..namun kematangan akal pelajar yg terbatas menyebabkan dia tidak dpt menjawab soalan sebegini.
|
soalan tentang apa yg tersirat ..mmg susab utk pelajar jawab ..org dewasa pun tercungap2 nak kasi jawapan apatah lagi pelajar 13 tahun |
|
saya cakap pelajar ini bijak sebab dia nampak apa kepentingan mandi ..tapi bila soalan tentang rohani mencergaskan minda ..pelajar tidak boleh connect, mgkin aspek kurang pembacaan yang kurang kemampuan berfikir.
dalam usia 13 tahun ini saya rasa amat perlu pelajar ditetapkan asas pendidikan islam seperti ilmu akidah dan ibadah fardhu ain. persiapkan keteguhan akidah yg mantap dan istiqamahkan pelajar menunaikan solat 5 waktu.
jika kita asyik mengejar kbag kbat akhirnya pelajar tak faham dan langsung tidak berminat dengan pendidikan islam.
nak berfikir seperti soalan ni ..eloklah kalau pelajar universiti sahaja yg jawab ..bukan budak 13 tahun ..yan masih tak tahu lagi cara beristinjak yg betul.
sebagai ibu bapa. .cuba bayangkan bebanan anak anak kita tanggung dengan sistem.pendidikan yang tersangat tinggi.
rasa seperti nak buat home schooling je utk anak saya ...biar tak belajar ilmu buku pandai pandai ..tapi cukup ilmu agamadan ilmu berhidup itu lebih baik.
mohon pihak pendidikan malaysia memandang serius soal kurikulum pendidikan hari ini yg saya fkir sgt membebankan pelajar dan ibubapa...
|
setuju
BalasPadam