Sabtu, 6 Jun 2015

percutian yang sangat panjang..frasa 1 : shah alam ke kelantan.

pada hari selasa 2hb jun ..kami memulakan perjalanan yg sgt panjang ....menjelajah hampir 2000km dengan menaiki kereta stavic yg banyak berjasa.

Day 1.

pukul 12.00 kami bertolak  dari shah alam..suasana mendung dan hujan lebat baru berhenti. dari shah alam kami ke jalan khucing nak ke gombak melalui bandar baru sentul ..mmg menjimatkan masa ..sebab kami dpt elakkan  jammed dari ikut jalan biasa. sampai di gombak kami belok ke genting sempah...bermula  lah perjalanan kami di lebuh raya karak bentong  dengan melihat permandangan yg sangat cantik...pelikkan kalau kita g luar negara ..dlm bas sibuk amik gambar pemandangan sekeliling ...malaysia pun cantik xnak amik gambar pulak..sejuk je mata memandang ...melalui sini banya tempat menarik  kita boleh singgah  seperti  genting highlands, bukit tinggi...tanah aina ni di area raub.

kami berhenti di petronas di rnr sebelum masuk ke bentong barat ..utk solat dan basuh berak ihsan..hahha...makan jajan sahaja takde makanan berat...masuk bentong pahang maka tamatlah jalan lebuhraya yang selesa.

bertemu pekan bentong dan kami teruskan perjalanan ke kuala lipis..jauh jugak jarang bentong dan kuala lipis...
dragon ball peneman sepanjang perjalanan...ibu nya makan hati sebab tak minat!

trademark  bentong . ..tak sempat amik ...kalau g pahang mmg ada nama nama tempat macam ni termasuk di temerloh dan kuantan

mr pilot.

melalui jalan dalam dan kampung kampung ..menimbulkan  tanda tanya mmg macam ni ke jalan ke kelantan masa musim hari raya yg sesak ...isk ..teruk jugak 16 jam dalam perjalanan....kalau kereta rosak di dalam hutan bagaimana...kalau malam pun bahaya juga ..tambah dengan anak anak kecik...kuala lipis kampung dato siti nurhaliza..setelah lama di kuala lipis kami menemui gua musang . .jarak nya sgt jauh...

masuk gua musang dah jumpa bandar..cantik  juga bandar gua musang dan banyak kawasan komersil yg baru. .perjalanan masih jauh utk ke kuala krai ...hari semakin gelap..hati mula gusar tambah dengan 4 org anak yg masih kecil..jam menunjukkan pukul 7..dalam perjalanan ke kuala krai ada pokok tumbang di tengah jalan...

pukul 9 lebih kami berhenti di kuala krai utk makan malam...masa ni org sibuk tengok bola malaysia lawan vietnam...sukan sea..makan sekenyang kenyangnya batu rm26 ringgit . .hahah....ada tomyam ..daging masak merak sayur kailan ..telur dadar nasik 3 pinggan...air milo tehtarik sirap nescafe tarik . .teh o laici...murah lah tu..jgn tanya nama kedai ..saya tak ingat...

kami sambung perjalanan  lagi hampir setengah jam ...dan akhirnya kami sampai di wakaf che yeh di mana hotel holidays villa and suites..

next  entry...best  ke hotel ni..?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...