Selasa, 3 Ogos 2021

Tercekik Tulang

 Aritu masa suami aku tercekik tulang aku cakap ..kalau aku ..aku nak g spital terus ..aku taknak tanggung risiko ..

di takdirkan hari ni aku tercekik tulang masa makan laksa.. aku syak tulang tu yang keras kat bawah mata ikan ...dia duduk melintang ..aku telan air tak jalan ..aku dh cemas..terkincit jugak lah sebab aku cuba korek tekak aku nak keluarkan tulang tu ..

terus suami aku bawak g klinik..aku ke klinik di melaka perdana sebelah kedai satay ...ada halal mart ke apa tah sebelah tu 


doktor kata kami takde alat ..saya cuba ..doktor tekan lidah aku dengan batang aiskrim ..dia cuba guna penyepit ..terbelahak aku muntah lendir ...kena ke jubah ..dia bagi tisu berkali kali doktor perempuan tu kata sori ...dia kata sekarang tulang tu dh masuk kedlaam ..mmg rasa mencucuk dan mencengkam setiap kali aku telan air liur sakit ..! tapi oksigen masih 99 ...spo2 aku ...

lepas tu doktor kata saya refer kecemasan ..kat sana diorg ada alatan ..macam kamera boleh masuk dalam..

ya Allah ..manusia ni allah kalau nka matikan pakai tulang ikan je dah ...betapa besarnya kuasa Allah SWT 

suami aku tunggu bil dan surat rferal ..aku masuk kereta ..aku nampak kedai lesong mart ..hah baru aku ingat nama ...aku beli air dan roti ...aku takde duit cash 2.40 kot ,tu pun aku bayar pakai kad..

aku masuk kereta dan minum air..dengan cara gumpal dan telah air..aku cuba juga telan roti yang aku gumpal ...aku tak berana nak kepal besar besar nnt tersengkakng kat keronkong langsung tak bernafas...

tertiba aku rasa dh tak mencucuk ..walaupun masih ada..tapi dia mungkin dh tak melentang..so masa pusing kat roundabout seri negeri aku cakap kat suami ..takpelah abang jom kita balik ..dh tak mencucuk ..tak sakit ...tapi aku dapat rasa keronkong aku luka ..bila telan air sakit ..

aku rasa sakit lagi keronkong aku ni ..tak apsti dia ada lagi ke tak ..tapimacam aku takut takut nak telan air liur sebab sakit .

sampai rumah orked menangis ..nampak kesan air mata dia ..dia risaukan aku ..

aku makan karipap dua ..saje nak test sakit ke tak menelan ..

aku kata kat imran ..kalau tadi takdir ibu mata ..petang ni kamu tengah baca yaasin tau..ibu tak balik ..mayat ibu je terbujur kat depan ni ..aku tunjuk ruang tamu ..

ya Allah terima kasih kau berikan aku pengajaran hari ini ..aku dh jadik trauma nak masak laksa lagi ..

balik aku tapis semula kuah laksa ..ya Allah mmg ada tulang yang kasar kasar ..aku tapis dan buang bahagian yang isi ikan tu ...aku biarkan apa yang boleh ditapis je...

entah lah masa aku menaip ni pun aku rasa cam macam ada lagi je dia ..

hrap semua nya baik baik sahaja..





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...