Isnin, 25 Oktober 2021

KAW FEE, BUKIT KATIL MELAKA

 Sekarang ni lambakkan kedai kopi tepi jalan ..tapi kena tahu ada kedai kopi yang dia guna 3 in 1 dan ada kedai kopi yang jujur dia brew biji kopi dia sendiri..

oklah aku pun baru belajar bab kopi ni sebab suka punya pasal

ok..kopi yang sebenar yang kita bagus minum ..dan baik utk jantung adalah kopi yang biji nya di brew sendiri ..bukan lah ..maksudnya begini ..ko minum kopi ..yang sebuk kopi di kisar...dibrew dengan mesin kopi..keluar pati kopinya dan itu lah yang ko campur dengan susu full cream ..sebaik nya takde sugar ..kalau pun guna sugar kebanykkan kedai kopi guna syrup monin lah ...

yang biasa nescafe tu kita tak pasti kualiti biji kopi yang dia guna ..kalau yg mahal sikit ko pakai essenso ..tu agak berasa flavour kopinya 

ok..berbalik pasal kopi ni kan ..kalau kat kampung aku dulun ..ada jual kat pasar minggu org yang di panggang biji kopi dia dan kisar ..so org beli pankai timbang..macam kopi che nah tu ..

ok;ah ..selalu nya nak minum kopi sedap sedap ni kita pergi starbuck, coffeen beans..tapi sejak akhir ni banyak org dh tahu kisar dan brew kopi sendiri maka ramailah bukak kedai kopi tepi jalan yang kos nak beli murah dan kualiti rasa rak larik jauh dr starbuck atau coffee beans...harga bawah rm10 ..oklah kan ...

kalau ko g facebook banyak je group pasal kopi ni ..

ada peminat kopi, ada SEKOLAH KOPI..ada group mesin kopi ..Gemilai, Donlim ..tengoklah pasal ko nak tahu pasal apa ..

aku ni pernah gak terfikir nak bukka kedai macam ni ..tapi aku belum pandai brew kopi sendiri ..dan harga kopi yang dipanggang ni agak mahal ..org beli biji kopi dan kisar sendiri ..alasan nya lebih fresh berbanding biji kopi yang telah siap dikisar . 

kalau aku aku cuma pakai yang instat tu ...mesin dolce gusto nescafe ..rasa kurang kick dr yang dibrew pakai gemilai atau mesin kopi ..sekarang banyak dh mesin kopi ...yang mahal yang murah semua ada jual kat shoppe tu ..pandai atau tak saja ..so kali ni aku nka share kedai kopi tepi jalan 

lokasi di Bukit Katil ..kalau nak tepat lagi dekat ILP Bukit Katil ..ko google Kaw Fee jumpa punyalah ..





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...