Khamis, 17 Jun 2021

JOHAN SYARAHAN AGAMA NEGERI PERAK 1999

 aku selalu akan dpt idea mencurah curah nak tulis blog bila aku dh terbaring atas katil .sebelum mata betul betul lelap.. masa tu otak aku mengarang ayat macam aku sedang menaip

tapi benda tu macam tu jelah ..tak tertulis mana mana..aku malas nak banun on laptop semata mata nak menaip blog . lagi pun satu rumah dh gelap ..mmg saje bua macm tu nak bagi budak cepat tido..


ada satu malam tu aku mengarang cerita aku masih ingat dalam tingkatan 4 .

aku wakil perak dalam pertandingan syarahn agama .

pertandinga. MQS akhir buat di negeri perlis. Aku pergi dengan trip negri perak . masa ni sekolah menengah rendah campur.. ada peserta tilawah L/P, Hafazan L/P, syarahan Agama L/P..pertandingan bercerita kisah nabi ..L/P..aku tak ingat apsal pergi naik bas bukan ramai sangat peserta nya . termasuk jurulatih lah ..setiap acara ada juru latih dia ..

korang kenal tak Sharifah Khasif? 

masa tahun 1999 ni dia wakil tilawah perempuan . aku kira ada lah boran borak dengan dia ..tapi aku confirm dia tak ingat aku ..masa tu dia asyik puji aku cantik macam arab. masa berlatih waktu malam ..selalu aku tengok dia menangis nangis nak melantunkan bacaan tu .. aku sampai sekarang kurang faham sedap nya taranum tu macam mana ...

kalau lelaki aku dapat rasa. hahah....oklah ..

aku nak cerita sikit . masa aku menang no 1 negeri perak , sebenarnya markah aku near miss je dengan peserta no 2. aku tahu masa latihan pusat bila ada ustaz tu cakap amrkah aku dengan no 2,beza 1@ 2 markah sahaja . pemenang no dua tu anak pengerusi ABIM perak .Dia wakil Sekolah Agama Perempuan Taayah kat Ipoh. Orang nya putih putih tinggi cantik ..hidung terletak .

Aku siap cakap kat ustaz tu ...." kenapa ustaz tak amik je dia wakil perak utk ke perlis? sy tak kisah pun ." sebenarnya aku macam dh tawar hati nak pergi perlis . bila dia cakap aku bukan favorite contestant. lepas tu aku biasa berlatih dengan Kak Da, warden aku . dia latih aku dua tahun 1998 dan 1999. 1998 aku kalah di daerah dpt no 2. tak sempat ke negeri. tahun 1999 aku menang johan negeri . 

lepas tu masa aku johan tu aku bawak teks syarahan yang sama dr peringkat zon, daerah dan negeri . tiba tiba peringkat kebangsaan aku kena hafal 5 teks,malam tu ada cabutan undi dan aku baru tahu apa teks yang aku kena sampaikan esok . malng, teks yang aku tak berapa sedia .

esok masa pertandingan aku taklah excited sgt . Aku dh agak aku kalah . dan mmg betul ..masa aku atas pentas aku terdiam sebab lupa teks. lama juga aku terdiam dlm 10 saat . masak!

ahh lantaklah ..lepas tu aku ikt kak da jalan jaln . kakda datang dengan cikgu Najma . kami ke Lnagkawi ..korang tahu aku pun tak tahu langkawi tu kat mana semua ..org ajak aku ikut je kak da. 

aku tidur kat sek ..tak ingat sekolah apa kat perlis tu . aku sempat jumpa kak lijah aku dia kat Padnag besar.

tak tahu kenapa aku cerita balik benda ni ..

tapi aku cuma nak cakap ..budak budak akan ingat apa yang orang cakap pada dia ..ko jgn ingat dia tak faham . aku boleh ingat banyak benda masa aku kecik .

form four pun aku ingat . 

aku ada gambar kenanagn ..nnt aku upload kemudian . 

oklah nnt aku share lagi apa apa cerita aku ..ok ..bai!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...