Rabu, 30 Mac 2016

Paris plan lagi.

Assalammualaikum.
Sejak hari isnin 28 mac suami aku booking ticket flight ..aku tak tahu nak gambarkan betapa hati aku ni berbunga...and so excited! Dan aku selalรน doa pada Allahv.permudahkn dan sampaikan lah niat aku nak berjalan jalan ke paris dan london. Dan ada kala aku terpikir betul ke decision aku ni..yelah..nk tggalkan anak anak kecil lagi...dulu masa pergi umran 2014 aku tinggalkan ihsan masa umur 7 bulan ..masa tu ada tura, maid ..boleh tolong tengok2 kan anak...di rumah mama di shah alam.kali ni kami bakal tinggalkan mereka sekali lagi tapi cuma 7 hari...dan orked ikut sama...mmg lah sedih ..nak pergi kalan2 tp tingggal anak...๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

Ok malam isn lepas book ticket flight aku tak boleh tido sampai pukul 4 pagi...hahha..tulah mood swing ..kalau happy happy sgt kalau sedih berlebih lebih ..semua tu tak baik..biasa biasa aja. Hmmm...
Esoknya selasa malam....aku tido pukul 2..tapi best jugak dpt book benda yg aku rasa berbaloi...iaitu tiket eurostar dr Gare de Nord France ke St Pancras  station london dalam £144= rm 856! Pada aku agak murah. .sebab harga yg paling mahal boleh pergi £155..dan paling murah dlm promo £39.90 dan aku berjaya dpt pergi £49.9×2 dan balik £29.9 x2..yg kelakar.aku boleh tak pasan symbol £ british pound dan € euro.

Ok .
Buat masa ni ..currency menunjukkan €1 bersamaan rm 4.44. Dan £1= 5.65..harap harap akan mengukuh lagi duit malaysia.

Berbalik pada plan aku ..actually..mmg nervous..sgt nervous...aku rasa terlalu muda aku nak bercuti ke London Paris..tapi aku cuba utk tidak membazir dan spend duit dengan sehabis baik. Ok lepas aku book hotel di Paris. .aku cuba cari hotel di London. Kami bercadang nak tido di Malaysia Hall ..tapi sebab ada baby tak boleh. Lg pun asrama asing lelaki perempuan. Gigih jugaklah aku rasa apartment yg ownernya Malaysian tp semua mahal. Satu malam £100.aku masuk semua tempat..Travelodge, trivago..agoda ..booking.com...

Aku pikir dan duduk kat mana tengah bandar atau di pinggiran sebab lebih murah tp jauh lah nak berulang ..aku buat satu malam dlm RM300...takde pun bilik yg bawah RM300 kecuali utk backpacks  £95..so mmg very tight.

Aku budget less than 1k utk hotel. Hurmmm...macam macam pikir ni ..yg dekat dgn train ...adoi pening jugak nak decide ni ...then tiba tiba jumpa holiday inn express....ada dua malam dlm Rm 700 lebih ...wah murah ni....aku terus baca review..8.2/10 macam ok..then kata last room..ermmm biasalah...free bfast..erm.kita makan ke bfast dia..๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Špastu pikir punya pikir macam ok je...dan masa cari u aku mmg minta filter dia tunjuk yg terhampir di bandar...maka aku booking lah ...Holidays Inn Express Excel di Newham.

Korang tau bila aku tengok rome2rio..jauh gile dr attractions di london .terus down...pastu ada pulak iklan keluar hotel dkt La Fayyett dalam rm400 semalam ..uwa..nak nangis. .then ..dan dan..suami aku hantar mesej kawannya arif kata ada homestay sekali kereta ...๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญbenci!!

Masa org tanya taknak response...lepas tu ..termenung jugaklah ..kadangkala kita jgn rasa terlalu gembira sebab kita tak pasti apa yg berlaku baik atau tidak...cuma aku berdoa pada Allah ...semua yg baik baik...

Dan lagi satu 6hb umat islam akan berpuasa ..dan kami akan berpuasa di london..dan paris...๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

Bila teringat ruksah berbuka puasa salah satunya musafir ..aku terpikir boleh kot tak puasa. ..tapi iman kena kental kena cuba puasa di negara orang...

Bagaimanalah islamphobia yg mereka katakan ...nnt kita akan lihat.

So setakat ni kos keseluruhan hampir 6k .utk flight..hotel london dan paris serta eurostar. Tinggal nak pikir public transportation di London dan Paris...

Chill ya! Wasalam.

London Birmingham Palace 2016


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...