Khamis, 16 Julai 2020

Emas oh emas





entah kenapa tiba tiba orang pakat nak beli emas ..masa time murah takde dengar sanagt pasal org org nak beli emas ...


secara personaly aku beli emas first time masa 2007 kot masa ni emas segram dalam RM80..aku guna kan mas kawin aku atau mahar RM501 beli rantai tangan yang bola bola kechik...

lepas tu masa tahun 2013 /2014 aku amik personal loan beli tanah kt kg aku amik sikit dalam 4k lebih beli rantai tangan masa ni harga emas dalam RM190 segram
biskut tawar ni lama dh patern dia 

lepas tu masa tahun 2013 mmg hrga emas jatuh ..masa ni kakak aku bgtau emas murah dia suruh aku beli emas 999 time ni rege dia jadik RM136.50 segram..ko bayangkanlah time tu ..la ni aku check kat ar rahnu bank rakyat dah jadi RM280 segram ..jd 5k gelang 999 dr rege dia RM2730 ...naik hampir tiga kali ganda kot ...

tadi aku saja kira kat arrahnu bank rakyat ..nilai emas 999  20g darab RM283.17 bersamaa RM5663. Masa aku beli RM2730 ..beza harga 2013 dengan 2020 iailah RM2933 dalam tempoh tujuh tahun ..mah aihhh!..untung lagi simpan emas dr main shaam ASB


ni pandora tahun 2017


oklah masa ni aku tolak gelang tangan yang kak yus belikan sebab aku tak suka dia lembik ..pastu aku amik gelang ni dengan gelang utk orked 4g dalam RM1000..

ni pun ada plan nak amik yng baru ni ...

rupa rupanya kalau korang nak menyimpan baik korang simpan emas ..contoh ..korang nak beli kereta kan ...korang simpan emas dr sekarang 10 tahun akan datang ko tolak emas korang tu boleh dapat beli kereta axia cash tau ..

bayangkan 1 g harga 280 ..kalau korang ada 100g bermaksud korang ada RM28k..wah! ni banyak masyuk ni ..ada duit sebanyak tu ...

post aku ni takde niat langsung nak cerita emas yang aku ada barang seutas dua ..tak sesuai langsung cuma aku nak share kita ni menyimpan emas dengan niat nak simpan duit ..nnt sesak boleh kita gadaikan atau pajak di Arrahnu ..gitu lah kekdah ya...

oklah ..aku berkira kira nak gadai dan beli emas lagi ni 😆😆😆😆

HARGA EMAS BAKAL JADI 1 GRAM RM500 RINGGIT BELI SEKARANG SEBELUM TERLEWAT

2 ulasan:

  1. Tak minat beli emas sbb hanya melihat emas sbg perhiasan. Mungkin kena tukar perspective, tengok dari perspective pelaburan pula.

    BalasPadam
  2. betul tu ...kita jadikan pelaburan

    BalasPadam

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...