Jumaat, 25 Ogos 2017

Dosa suami kepada Isteri dan dosa isteri kepada suami

Apa yg korg faham dengan relationship goal? Bila org post gambar bercuti suami isteri ada org komen relationship goals πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ» What the fish?
Yes! Siapa tak nak hidup disaluti kemewahan ...hidup bahagia ...suami isteri kerja dr rumah 😌, duit berkepuk kepuk...selang dua bulan je travel...makan sedap sedap....pakai baju lawa lawa... i means everything goes well... hobby pun buat benda yg sama2 minat... eh!mcm cakap pasal cik epal jeπŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰ haha... lately aku mmg adore habiss kat Cik 🍎. Haha...budak lg kut baru 26... nko dulu 26 mcm mn ghupernyeπŸ˜‘πŸ˜‘πŸ˜‘

Entahlah pada aku .. kalau suami aku balik kerja awal dpt duduk rumah takde nk g main tennis sampai pukul 1 pg pun dah  capai relationship goals sgt! Ini bukannya kata benda benda besar... benda kecik pun boleh jd gaduh! Entahhapelah... aku selalu terfikir...dulu time bercinta elok aja...kita kata tak suka terus x buat ...skrg ni dah kawin 11 tahun tak boleh nk ckp apa...mcm mn kata kalau ada masalah communicates... jgn ckp pada kawan parent org lain tp ckp pd suami sendiri.! Dh kalau ckp pun takde perubahan ...

Teringat pulak ustaz cakap .." perempuan jika tidak diberi cukup kasih saysang jiwa nya berasa kosong dan mula nk kepada kehendak fizikal..." kereta baru baju baru...sgala bnda nak dibeli..dan dan nak makan kat luar ..bercuti dan lain lain...kalau lah org lelaki tahu hakikatnya prempuan cuma nak dihargai dan disayangi .lain lain dia boleh handle...

ye ke?

dan pulak ada jian sebelah rumah..hidup biasa aja...takde kereta..rumah pun papan .tapi suami sentiasa di rumah ...tolong isteri ....sentiasa ada di sisi isteri ..ko agak agak isteri dia jadi wanita paling bahagia tak?
Jawapannya tak! sebab isteri dia pula lihat yg sebaliknya. Biar lah suami balik lewat ..janji ada kereta, kaya..suami tak duduk selalu di rumah pun tak pe... janji duduk rumah batu..contoh..

Maksudnya di sini selagi  bergelar suami dan isteri selagi itulah segala kebaikan pasangan or kita nampak dan kebaikan pasangan kita, kita tak nampak . vice versa...itulah namnya kerja syaitan ..nak dicucuk cucuk supaya brcerai...


Jom kita tengok balik apa dosa isteri dan apa dosa suami. 

Dosa istei kepada suami

1. Tidak bersyukur kebaikan suami
"Diperlihatkan Neraka kepadaku dan aku melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita, mereka kufur.”
Para Shahabat bertanya: “Apakah disebabkan kufurnya mereka kepada Allah?”
Rasul menjawab: “(Tidak), mereka kufur kepada suaminya dan mereka kufur kepada kebaikan. Seandainya seorang suami dari kalian berbuat kebaikan kepada isterinya selama setahun, kemudian isterinya melihat sesuatu yang jelek pada diri suaminya, maka dia mengatakan, ‘Aku tidak pernah melihat kebaikan pada dirimu sekalipun.’” 
Aduh! ni memang kita ada buat contoh dialog .." abang tak pernah pun tolong saya buat kerja rumah..." kalau dia ada tolong basuh botol susu kira adalah tolong ...
Tapikan sebab kerja rumah ni tak pernah habis dan kita keep doing perkara ni sampai mati ..mmg kita akan rasa lelah..sehinggalah anak anak besar dan mampu bantu kita.Mungkin waktu ni kita akan berasa sdikit lega. 
2. Tidak menghormati keluarga suami
Part ni pula kita biasa ambil kesempatan atas suai agar suami kita melebihan keluaga kita dr ibu bapanya . ini juga satu dosa. Yang sebainya kita galakkan suami berbuat baik pada ibu ayahnya dalam pada masa yg sama kepada ibu bapa kita juga. janganlah kita cucuk cucuk suami agar buat prkara yg berlawanan. 
Dalam sebuah hadits shahih, diriwayatkan bahwa Aisyah Ra bertanya kepada Rasulullah Saw, ”Siapakah yang berhak terhadap seorang wanita?”
Rasulullah menjawab, “Suaminya” (apabila sudah menikah). Aisyah Ra bertanya lagi, ”Siapakah yang berhak terhadap seorang laki-laki?” Rasulullah menjawab, “Ibunya” (HR. Muslim)
3. Keluar rumah tanpa izin suami
yang ni kan selalunya suami zaman sekarang mmg memberi izin isteri nya keluar bkerja. cuma bila kita nak ke tempat lain dr kebiasaan kita pergi, kita bagitahu suami. selalu nya dia tak kesah pun tapi kita maklum ..jangan sampai dia dpt tahu dr org lain ..masak kita..contoh g jusco dengan kawan ke atau lain lain.
{Termasuk berpergian jauh tanpa ditemani oleh mahramnya. } yang ni kalau merujuk kepada kes aku Korea tak sama ..haha sebab aku pergi mmg dengan izinnya..kihkih
“Seorang wanita tidak boleh bepergian kecuali bersama mahram."
Hadits di atas menyangkut semua bentuk safar iaitu permusafiran. atau bahasa mudah travelling. Wallahu a’lam. (Syarh Muslim: 9/103, dengan sedikit perubahan)
4. Menolak ajakan suami berhubungan ( buat seks)
Rasulullah saw bersabda: “Apabila laki-laki mengajak istrinya ke tempat tidurnya kemudian ia menolak untuk datang lalu laki-laki itu tidur semalam dalam keadaan marah kepadanya, maka ia dilaknat oleh malaikat hingga subuh.” (HR. Ahmad, Bukhari dan Muslim)

Kat sini memang PART yang sangat PENTING tapi bila anak dah empat kadangkala tak sempat juga tambah anak anak suka tidur lambat. macamana pun kena kita atasi sebelum tibul isu isu yg lain. isteri kenalah beli baju baju yang daring dan pakai depan suami ..mekap pakai inyak wangi brlipstik agar suami dpt lihat kecantikkan seorg isteri dan timbul mood yg baik.

ada org kata suami mmg nak isteri solehah tp bila atas katil suami nak isteri yg liar .eh! hahah maksudnya yg mampu mmenaikkan nafsunya. kalau ikt sunnah dalam selimut ambil wudhu baca doa dan mulakan dengan istimta' berpeluk peluk..buatlah bagaimana yg disukai suami selagi tidak melibatkan perkara haram seperti meliwat . 
5. Berhias bukan untuk suami
yang ni mmg dosa paling win kita buat. Bila nak pergi kerja cantik cantik balik umah biasa je..bedak pun tak pakai...hurrmmm..macam mn ni ek...
"Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu …” (QS. Al-Ahzaab: 33)
6. Mengungkit kebaikan dirinya terhadap suami
 ni pun kita ada cakap. Yelah dah penat sangat kan ..semua benda un ungkit lah apa lagi..Ya Allah banyak dosa isteri..πŸ˜“πŸ˜“πŸ˜“πŸ˜“
{Tak sedikit istri yang mengungkit-ungkit kebaikan atau bahkan derajat dirinya di hadapan suaminya sehingga menyakiti dan merendahkan suaminya, hal ini merupakan perkara yang amat besar dosanya.}
Abu Dzar radhiyallahu ‘Anhu meriwayatkan, bahwasanya Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, “Ada tiga kelompok manusia dimana Allah tidak akan berbicara dan tak akan memandang mereka pada hari kiamat. Dia tidak mensucikan mereka dan untuk mereka adzab yang pedih.”
Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakannya sebanyak tiga kali.” Lalu Abu Dzar bertanya, “Siapakah mereka yang rugi itu, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Orang yang menjulurkan kain sarungnya ke bawah mata kaki (isbal), orang yang suka mengungkit-ungkit kebaikannya dan orang yang suka bersumpah palsu ketika menjual. ” [HR. Muslim]
7. Membangkang terhadap suami (nusyuz)
Ibnu Katsir rahimahullah berkata, “Nusyuz adalah meninggalkan perintah suami, menentangnya dan membencinya” (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 4: 24).
Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasehatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar” (QS. An Nisa’: 34).
8. Menggugat cerai tanpa alasan syarie
“Wanita mana saja yang meminta kepada suaminya untuk dicerai tanpa kondisi mendesak maka haram baginya bau syurga” (HR Abu Dawud no 2226, At-Turmudzi 1187).

contohnya bila bergaduh ..iseri akan cakap " ceraikan saya ..." suami mmg pantang dicabar. Makanya jangan pernah sekali terkeluar perkataan cerai bila bergaduh baik dr mulut suami atau isteri. bila dah kerap sangat main perkataan ni tu yg mudah je jatuh. gaduhah acamana sekali pun tapi elakkan lah sehinga bbercerai. Kasihan anak anak ..mereka masih kecil dan tak faham apa yg berlaku. Tapi jika sekianya terjadi. hadapi dengan tenan dan terima ia dr Allah swt dan merupakan takdir buat kita. ada banyak isu isu lain . semuanya kita kena buat mengikut hukum syarak dan apa penylesaian yg Allah beri bukan ikut suka hati kita 

kembali pada asal iaitu sabar dan solat. akan dtg penyelesaian dari Allah untuk kita. 

Dosa suami kepada isteri

1. Tidak mengajarkan ilmu agama pada isteri
kebanyakkan suami tak mengajar ilmu agama pada isteri. Ustaz bagitau kalau tak mampu ajar..gajikan guru untuk ajar isteri, Dan isteri tak berdosa jia keluar rumah unntuk belajar ilmu fardhu ain kerana hukunya WAJIB.
Suami yang memberi nafkah, membelikan rumah, kendaraan, memenuhi segala keprluan hidup mungkin ada banyak, namun berapa banyak yang ingat kewajibannya untuk mengajarkan ilmu agama pada isteri dan anak-anaknya?
At least suami ajak isteri bertadarus bersama. Boleh juga semak bacaan anak anak.

Padahal sudah menjadi kewajiban suami untuk memelihara diri dan keluarga yang dipimpinnya dari perihnya azab kubur dan siksa neraka.
“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu & keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia & batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras & tidak mendurhakai Allah terhadap apa yg di perintahkan-Nya kepada mereka & selalu mengerjakan apa yang diperintakan” (QS. At-Tahrim:6)
2. Tidak merasa cemburu terhadap isteri
Istri jalan-jalan ke luar rumah, ke sana-ke mari dengan pria lain, membuka auratnya ke mana-mana namun suami tidak merasa cemburu. Ini adalah salah satu kesalahan fatal yang dilakukan oleh suami.
“Tiga golongan yang Allah s.w.t tidak akan melihat mereka pada hari kiamat yaitu seseorang yang durhaka kepada kedua orang tuanya, wanita yang menyerupai lelaki dan ad-Dayyuts” (H.R. An-Nasa’i dinilai ‘hasan’ oleh syeikh Albani, lihat ash-Shahihah : 674)
Dan ad-Dayyuts(dayus) adalah LELAKI yang tidak memiliki kecemburuan terhadap keluarga/istrinya.

macam kes ada org nak betulkan paip rumah selamba je suami suruh isteri tunggu rumah sedankan yang nak membetulkan tu laki laki...ramai lelaki yg tak ambik
berat pasal perkara ni dan di anggap isu remeh temeh. 

3. Tidak memberi 'wang belanja' @ nafkah untuk isteri
”Rasululluah bersabda: 'Seseorang cukup dipandang berdosa bila ia menelantarkan belanja orang yang menjadi tanggung jawabnya." (HR.Abu Dawud no.1442 CD, Muslim, Ahmad, dan Thabarani)
4. Membiarkan istri yang bekerja atau menafkahi diri suami dan juga menjadi suami yang dipimpin istri
Ada suami yang tidak hanya tidak menafkahi, tapi juga 'ongkang-ongkang kaki' saja dinafkahi istrinya yang bekerja siang-malam, padahal sang suami tidak punya alasan atau udzur syar'i yang membolehkannya tidak bekerja.
Mengenai hal ini, Rasulullah bersabda:
”Rasulullah saw.bersabda: ‘Tidak akan beruntung suatu kaum yang dipimpin oleh seorang wanita.’ “(HR.Ahmad n0.19612 CD, Bukhari,Tirmidzi,dan Nasa’i)
Hadits di atas termasuk juga seorang suami yang takut pada istrinya sehingga segala keputusan dan tindakannya disetir oleh sang istri.
5. Membenci istri sendiri
Kesalahan lain suami adalah membenci istri sendiri. Padahal Rasulullah telah mengingatkan:
“Janganlah seorang suami yang beriman membenci isterinya yang beriman. Jika dia tidak menyukai satu akhlak darinya, dia pasti meridhai akhlak lain darinya.” (H.R. Muslim)
6. Enggan membantu istri melakukan pekerjaan rumah
Tidak sedikit suami yang ogah membantu pekerjaan domestik rumah tangga, padahal Rasulullah sendiri telah mencontohkan untuk membantu istri dalam persoalan rumahan sekalipun.
“Beliau (Rasulullah) membantu pekerjaan isterinya & jika datang waktu solat, maka beliau pun keluar untuk solat.” (H.R. Bukhari)
7. Menyebarluaskan aib istrinya terutama persoalan ranjang atau (dalam kain ) pada teman-temannya
“Sesungguhnya di antara orang yang paling buruk kedudukannya di sisi Allah pada hari kiamat adalah seseorang yang menggauli isterinya & isterinya menggaulinya kemudian dia menyebarkan rahasia-rahasia isterinya.” (H.R. Muslim)
8. Berpoligami tanpa mengindahkan aturan dan ketentuan syariat
“Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinlah) seorang saja.” (Q.S An-Nisa: 3)
9. Ringan tangan memukul atau menyakiti tubuh isteri dan memburuk-burukkannya di hadapan orang lain
“Hendaklah engkau memberinya makan jika engkau makan, memberinya pakaian jika engkau berpakaian, tidak memukul wajah, tidak menjelek-jelekkannya...” (H.R. Ibnu Majah disahihkan oleh Syeikh Albani)
10. Bersikap baik pada orang lain, namun begitu buruk dan kasar perlakuannya pada isteri sendiri
Padahal yang paling berhak menilai seseorang itu baik atau buruk bukanlah orang lain, melainkan pasangan kita sendiri. 
“Mukmin yang paling sempurna adalah yang paling baik akhlaknya. Dan sebaik–baik kalian adalah yang paling baik tehadap isteri-isterinya.” (H.R. at-Tirmidzi, disahihkan oleh Syeikh Albani)

inilah antara dosa dosa suami dan isteri .


Sumber ummi- online di sini http://www.ummi-online.com/detailpost/10-dosa-yang-paling-banyak-dilakukan-suami-pada-istrihttp://www.ummi-online.com/detailpost/10-dosa-yang-paling-banyak-dilakukan-suami-pada-istri



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...