Selasa, 15 Ogos 2017

Rumah Baru vs rumah lama

keputusan membeli rumah bukan satu keputusan yang mudah. segala buruk baiknya peru diambil kira. Lokasi, harga ,jenis rumah, leased hold atau freehold dan property developer semua di ambil kira.

RUMAH PERTAMA

Rumah pertama kami beli di Taman Tasik Melaka MITC berhampiran pusat bandarAyer Keroh.Lokasinya sangat strategik berada berhampira pusat membeli belah di MYDIN Mitc, MITC, Mc Donald, SMK Ayer Keroh , SK Tun SAS, Sekolah Agama JAIM Melaka, Masjid AL-Alami, MIBC Pusat Bowling, Planetariu, Kota Fesyen MITC dan segalanya berpusat dalam satu kawasan. Rumah teres berkeluasan binaan 22x70 dan mempunyai laman di kanan dikenali dengan Odd lot bukan Corner Lot. Kami beli ada tahun 2009 dengan harga RM 183k aku mmg ingat sebab ia harta pertama kami. Alhamdulillah sekarang kami telah menginap hampir 8 tahun dan segala galanya teratur. Tadika atauntaska bersepah banyaknya antaranya Little Caliph, Brainy Brunch, Al-Baghdadi Learning Centre dan maca macam..segalanya ada di sekitar rumah kami dalam radius 5km. 

RUMAH KEDUA

Insya Allah dalam masa terdekat kami bakal membeli rumah kedua. Lokasi sedikit jauh dr rumah sekarang lebih kurang 10 km dan semestinya jauh dari segala prasarana yang kami sebutkan sebentar tadi. Jadi apa pula keistimewaan rumah ini?

- gated dan guarded 24 hours
- privacy dan keselamatan terjamin 
- dua tingkat / double storey 22x70 no space for gardening
- permandangan cantik sebab ia dijaga rapi bukan seperti taman sekarang.

here we go! The Country Villas


(Gambar ruang tamu dan ruang makan : sumber facebook Anis AR Interior design )




Rumah baru yg ada balkoni di master bedroom dan view rumah permandangan yang sgt cantik! sumpah!😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

Fasa 1 -rm 398k rumah siap sepenuhnya jika setuju loan lepas boleh terus duduk! ko rasa ?

Dari jauh: rumah fasa 1 berhadapan padang dan ada taman permainan, padang basket ball, trek jogging dan tandas awam. Tapak masjid disediakn pemaju dan dana diuruskan sendiri oleh persatuan penduduk. 

Entrance yang gah ! cantik kot 

Bilik anak teruna ..ni angan angan sahaja!

Ruang yamu cadangan. Ya Allah izinkan lah ia berlaku padaku. sekali dalam seumur hidup aku Makbulkan ya Allah 

so kami ada dua option:

1. beli rumah yang telah siap RM398,000 atauRM2100 sebulan 
2. tunggu lagi dua tahun RM380,000 tak kena bayar , bayar selepas dapat kunci.

Fuhhhh! nervous menulis ni. terbayangkan betapa gemiranya dapat rumah baru. Yang sangat cantik!

DOAKU:

" YA ALLAH, AKU TIDAK TAHU APA YANG TERBAIK UNTUK KLUARGA KU. NAMUN AKU MOHON KEPADAMU KURNIAKAN SESUATU YANG TERBAIK UTK KU PADA MASA KINI DAN PADA MASA AKAN DATANG. AKU TERINGIN MENGINAP DI SINI. BIAR 2 TAHUN BIAR BEBERAPA TAHUN ..JIKA BAIK BAGI KU DAN KELUARGAKU DAN AGAMAKU MAKA IZINKAN LAH YA ALLAH DAN PERMUDAHKAN URUSAN KAMI INI. YA ALLAH AMPUNKAN DOSA KU. AKU BERGANTUNG KEPADA KEBIJAKSANAAN MU DAN KELUASAN ILMU MU. TAKDIRKANLAH SESUATU YANG BAIK BAGIKU"

Esok hari penentuan 16 Ogos 2017. Sama ada kami akan membeli rumah tersebut atau tidak. Jika kalian baca post ini doakan sesuatu yg baik untuk aku sekeluarga. 

terima kasih , jumpa lagi.



-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...