Ahad, 6 Ogos 2017

Review Haval H1 2017

Assalammualaikum
Jumaat lepas aku ke Bangi untuk menziarahi mak di rumah Abg Am. Sebelum balik aku menemani nya untuk membeli kereta HAVAL

Aku pernah tengok Haval ni dalam facebook bila Che Ta dipilih sebagai duta. Dia dihadiahkan Haval H2 . Maka aku tengok Haval yang harga permulaan 56k. Wah! manyak murah dah macam harga myvi tapi dapat SUV..huish! kagum seketika 
Haval H1 Bravo pandangan depan 

pandangan sisi..

Di sini review saya :

1. Rekabentuk 

Rekabentuk memang menarik. macam Range Rover. mmg sporty habis. so mmg dia win di sini. aku pun kali pertama kali tengok terus tertarik. 1-0

2. Asal Usul kereta

Untuk makluman ini kereta buatan negara China -Great Wall .Jadik kta malaysian kalau dengar china macam susah nak accept sebab tau produk negara china' macam kurang berkualiti Tapi nnt dulu. Kilang pemasngannya di Gurun dan enjin menngunakan teknologi Germany. so kat sini aku cam boleh terima lagi. seba tak semua produk cina out. sebagai contoh xiomi phone. dan ada barang barang branded kilangnya di china sebab tenaga kerja yang murah. seperti handbang Longchamp dan iphone ..so jangan mudah pandang serong!1-1

3. Enjin VVT 

Enjin VVT tapi part sini mmg aku out sikit dia guna AMT. yg aku faham dia auto campur manual mula mula aku tak paham lepas test drive baru faham ..actually dia mmg MANUAL bukan AUTO. Gear letak kiri kanan ..tapi part nak reverse ko tak letak kat R. sebaliknya etakkan gear ke belakang. so macam bawa kereta manual. dan tauke tu pun bagitau dia sebenanya mmg kereta manual. Aduh! ni mmg pening..aku dah selesa bawa auto tertiba nak tukar manual..mmg taklah! so kat sini point JANGAN beli meningkat. 1-2 dua untuk jangan beli 

4. keluasan 

Masa test drive tadi. suami aku bawak..dan aku duduk sebelah belakang dengan anak anak..pergh mmg terkepit. sebab rekabentuk dia menyempit. Luas lagi space MYVi aku dari Haval ni. kat situ dah mmg aku tak berapa minat. selesa lagi ruang letak kaki myvi dari haval. mmg sempit dan kerusi tak boleh sandar.

5. Absorber keras

ini komen suami aku bukan aku sebab dia yang bawa bukan aku.. dia kata macam ada delay sikit gear satu ke gear berikutnya. tak berapa smooth lah.walaupun salesman tu kata enjin ni sama macam vios ..dan mmg diakui oleh tauke tu ..dari haval H1 baik angkat H2

rasa nya itu sahaja yg aku nak share..

abang aku mmg dh beli ..dia ambik Haval H1 yang premium ..leather seat, ada camera reverse dan ada navigatitor utk GPS dan Touch N go holder,maksudnya lebih kepada aksesori. 

kalau nak beli kereta lain type tengok apa beza ..kalau hanya sekadar aksesories tak payah bazirkan duit  amik je yang basic.. so taukey tu cakap macam ni..

"kalau u nak beli Haval H1 baik u ambik Haval Bravo sahaja..sebab kalau u ambik Premium  dan Elite bezanya pada aksesories sahaj ..tapi dah beza belas ribu.. dari rm55k dengan 74k banyak beza tu.."

kesimpulannya ..aku pu tak jadi beli walaupun point bawah ni agak menarik:

-7 tahun warranty tanpa limited mileage..so sepanjang 7 tahun tu kalau rosak ko hantar je servis
- FREE insurance
- 3 month no payment

dan beberapa kelebihan lain...

so ini sahaja yang aku nak share.. sorry HAVAL kita tidak berjodoh !


7 ulasan:

  1. Ya lah kak i pun tertarik pertama kali tengok kereta ni kat showroom. Tapi komen aku sama dgn tempat duduk belakang. Ia memang sempit. Tak sesuai kalau nak juadikan family car. Sigh...i pun suka H1.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betulkan Tuck, kereta ni benda besar Yg kita kena fikir betul betul nak spend atau tak . Cuba baca pandangan dlm group cari tu pun bagus... hihi

      Padam
  2. First time tengok pun....wah....memang melekat di hati. Tapi bila masuk try seat belakang...alahai tersepit rasanya. Since ada anak yang tinggi dan panjang belaka...let go ajelah impian nak memiliki H1. But i suka.

    BalasPadam
  3. I perasan kan kereta jenis ni mmg belakang sempt better amik myvi lagi luas... so i macam aim nak beli city... ๐Ÿ˜๐Ÿ˜

    BalasPadam
  4. I plan nak bli city, tapi kebetulan loan rumah lulus. Terus ubah plan amik kreta nih. So far bebaloi untuk family of 4, anak dua org yg sulong br 2 tahun. Muat la 2 car seat baby isofix. Niat di hati pkai 3-5 tahun, xlama pon nk pakai. ade rezki mmg upgrade kereta yang lagi luas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insya Allah .Rezeki ada ..demi anak anak.

      Padam
  5. Saya betulkan info akak, kereta ni amt, boleh pilih nak guna auto ke manual, pengalaman saya kereta ni berbaloi dengan harga.. Tak expect pickup macam nak pergi racing, saya perempuan yg gemar manual dan auto pun boleh,bg saya kereta ni lebih dari myvi

    BalasPadam

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...