Jumaat, 29 Jun 2018

Spammers ๐Ÿ“ต

Salam. Mmg risiko kalau kita dedahkan no phone kita pada public. Tapi kalau dh masuk iklan tu nak taknak kita mesti share makluman . Senang org nak call kita.

Hari tu aku post iklan rumah di mudah. My.. mmg mudah lah. Yg jadik masalah. Bila ada spammer yg bagi mesej kata nak sewa.

Aku rasa pelik sebab mesej dia cam komputer yg control . Serius aku dh delete mesej tu.

Ok! Terjumpa.


I am Henequelen,I am a simple, cool and non-smoker lady. I am willing to rent the unit as I am at sea at the moment as i am a Coastguard Agency employee in USA but i was Born and brought up Malaysia. I am coming to study and I will work part-time down there but due to the nature of my work, phone calls making and visiting of website are restricted.I only squeezed out time to check this advert and send you an email regarding this. i am ready to rent it asap so tell me how much is the rent/share per month and how much deposit do i have to pay

Bil aku reply, dia tak reply terus..

Tak lama lepas tu. Dia hantar gambar passport. Aku ingat budak perempuan ni passport dia hilang gamaknya.

Ni maklumat yg dia share. Siapa yg kenal tolong lah bagitau budak ni. Passport dia disalahgunakan

Dan bila aku search nama dia di facebook aku jumpa maklumat pasal ni. Scan menerusi Paypal. Nasib baik aku tak terus bagi no acc kang tak pasal pasal jadi kes polis pulak. 

Jadi lepas ni korang lebih berhati hati dan mesti ada sedikit syak wasangka dan jangan mudah percaya pada org yg tidak dikenali. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...