Jumaat, 16 Disember 2022

Memasang impian

 Lepas tengok Anis Syuhada g Switzerland berkobar kobar aku nak nyimpan duit nak ke sana .

aduh! banyak nya impian ..aku ni insya Allah next year naik DG 48. beza gaji lama baru ada alam 1k. kalau simpan sebulan dapatlah RM12K setahun . kalau simpan 2k boleh dapat 24K setahun , 

mesti ada atleast 100k nak g jalan . total sorang dalam 6k lebih . 

kalau pergi sendiri lebih jimat berbanding dengan travel agency. 

6k x 6orang dah 36k. tu bajet sorang 

tak masuk makan lagi ..kalau nak beli apa apa lagi ..so mmg kena ada sekitar 50k kut kalau nak selesa. 

aku kira kira akhir tahun 2023 atau tengah tahun 2023.. insya Allah kami sekeluarga akan sampai ke Switzerland

ni aku jumpa di facebook:

tapi aku nak g musim salji. musim salji bulan 12 lah kan ..

KOS DAN ITINERARY SWITZERLAND
(14-21 Oktober 2022 Autumn Season)
(Kos untuk seorang)
🇨🇭Flight : RM2.2k (Return KL-Istanbul-Zurich = Turkish Airlines)
🇨🇭Airbnb : RM1.1k
🇨🇭Takaful : RM150 (tripcare 360)
🇨🇭Simkad : RM100 (Sunrise. Unlimited data 7 hari. Coverage mantap sampai atas gunung)
🇨🇭Tourist Tax : RM100 (1 malam RM20. Bernese Oberland area shj)
🇨🇭Swiss Travel Pass (STP) : RM1.8k (ni adalah pass utk naik public transport kat sana. Dengan adanya STP ni, semua jenis public transport boleh naik kecuali tmpt tertentu. Kena study tmpt mana yg kecuali tu)
🇨🇭Train Zermatt - Gornegrat : RM250 (Ni cth tempat yg terkecuali tu. Tapi dpt 50% diskaun sebab ada STP)
🇨🇭Persediaan suhu sejuk dll : RM400 (rasanya kurang lagi. Tak ingat haha)
🇨🇭Makanan dari Malaysia : RM150 (nasi segera, lauk pauk, 3 in 1 dll)
🇨🇭Lain-lain belanja (di Swiss) : RM500
TOTAL KOS = RM6,750
oklah pasang niat sahaja dulu ya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...