Khamis, 31 Mei 2018

Hutang

alhamdulillah dh selesai bayar membayar kewajipan bulan Mei. Tulah dlm rezeki kita ada rezeki org lain.

Apa yg kita bayar anggapkan sedekah kalau lebih, jangan pernah berkira. Insya Allah akan ditambah. Contohkan anak anak aku dua minggu directt tak g transit.. ikutkan lojiknya bayar jelah separuh. Dah dua minggu hantar dua minggu tak hantar. Tapi org taska tak kira macam tu. Dia mmg kira sebulan dia dpt berapa.

Aku pernah juga sound tadika anak aku sebab terlalu berkira. Ko baynagkan aku bayar 390 tiap tiap bulan utk sampai jam 6 ptg. Tapi almost every day except Thursday and Friday aku pick up dia jam 4 lebih or 3 lebih. Sebab aku rushing dari sekolab amik Iyad , amik Orked amik imran last amik Ihsan. So 3 hari aku amik awal belum jam 5 petang pun.

One day aku terlambat amik ihsan, lets say dia balik 6.15 aku terlajak 3 minit 6.18 ptg.. so sebab dh masuk overtime aku kena bayar 10

Wow !! Mmg aku bengang! Ko berkira sgt kenapa? Tigavminit je kot bukan 30 minit aku faham bussiness is bussiness to kan kita asa budi bicara. Ya Allah jgn lah kaunkira setiap sen tu .. takkan mampu . Malu kat tuhan tak pernah berkira pada kita. Tp aku tak nak gaduh last aku minta maaf juga!
Aku malas nak gaduh. Lantaklah ko buat macam tu kang adalah yg ko rugi. Aku tak doa tapi mohon kangan terllai berkira.


Okay!

Aku nak masuk cerita bab hutang pulak. Syukur ! Aku belum penah berhutang dengan kawan kawan aku. Tapi dengan suami mmg pernah lah. Dan aku tahu suami aku pun takde berhutang dengan kawan kawan . Mak ayah dia ada kot😂😂

Kawan aku mengadu .. one of her bestfriend hutang tak nak bayar. Lepas ti. Yg kawan aku ni bengang bila kawan yg tak bayar tu berjalan merata dunia. Adoiii.. mmg makan dalam. Ko hutang org pastu ko jajja dlama IG ko travel sana sini dan ko makan macam macam ! Eh tak malu ke?

Adoii.. hutang kereta rumah tu kira standard utang lah. Yg paling bengang.. ko susah sebab org yg senang sebab tak bayar utang .. ermmmm.. aku? Mmg tak lah nak bagi org berhutang dengan aku. Aku bukan kedekut tapi aku malu nak minta duit aku balik.
Macam ni ada sorg kat sekolah dah beli minyak aku taknka bayar. Adoi! Kita pulak malu nak mintak.

Hmmm nasihat aku ada hutang wajib bayar! Wajib ok!  

1 ulasan:

  1. Terima kasih atas sharing ni. Sangat memotivasikan untuk membayar hutang. kalau nak cepat langsai hutang boleh try program terbaru untuk komuniti ni.. ramai yang puas hati https://bit.ly/2oed6MI

    BalasPadam

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...