Ahad, 3 Mac 2019

LAKSA UTARA MUDAH

aku orang perak. dan kalau perak terutama kuala Kangsar mmg "hantu durian" nak tahu sebab apa..? masa kecik kecik lagi kami dh biasa makan laksa di tebing sungai Perak lawan pulak dengan cendol.mmg masyuk! 

dh jadi kebiasaan makan laksa. mmg sedap ..tapi kalau aku laksam tu ada kurang sikit. cuma masa aku makan laksam kuala kedah sedap pulak! 

oklah nak share resepi laksa mudah 

Kuah Laksa:

2 tin sardin cap ayam..beli yang macarell
sebiji bawang besar
segenggam cili kering (rendam air panas,dan gunting buangkan biji)
nenas sikit ..ikut suka masam mana
2inci belacan

Blendkan semua bahan bahan di atas. cili kering tu dh potong blend je sekali ..yang penting semua tu blend..letak air..kalau tak tak mahu jalan pula blender tu..

masak kan atas dapur..dalam 20 minit dia mengelegak masukkan asam keping dalam 10 keping, bunga kantan dan daun kesum.

daun kesum ni wajib macam peranan daun limau purut dalam tomyam . 


bila dah mengelegak masukan garam secukup rasa dan sedikit ajinomoto. style mak aku masak laksa mesti ada ajinomoto.

laksa kena rebus. aku guna yg kering masukkan je air fryer dalam 10 minit setel.angkat dan lalukan bawah air paip.

AWAS-AWAS:

daun salad
timun
cili padi
daun pudina (kalau nak)
nenas( kalau nak)
telur rebus
tara...laksa utara aku hahahh!


dapat seperiuk besar ni

makan kali kedua ..anak anak aku pun suka laksa, suami aku tak suka .


kesimpulannya buat laksa ni tak susah, kalau nak sedap guna ikan sardin. tapi leceh kena rebis buang tulang . renyah! so buat je versi ni .kalau nak senang lagi beli kat kedai ..hahahha



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...