Isnin, 3 Januari 2022

Kula Gula, Pahang 2022

seingat aku ..aku datang ke kula gula ni pertama kali tahun 2016..masa tu suami dan Imran bru balik umrah .
adalah cerita di sebalik pergi umrah tu ..tapi aku simpan jelah ..cerita yang tak sedap takyah kongsi 

masa tu aku tinggal berempat dengan Iyad, Ihsan dan Orked . Ya Allah ..malam malam aku takut ..sampai tak boleh tido ..risaukan org pecah masuk rumah ..sampai 5 pagi kadang tak tido ...tv on je bula tv AlHIjrah ..ngaji ngaji ..pastu lepas subuh baru aku tertidur..

ni cerita throwbck ...masa tu kami tinggal di Taman Tasik lagi ..belum pindah ke CVR. Sejak pindah sini, hati ada lega ..tak risau kalau suami OS sebab atleast berpagar kawasan rumah dan ada guard. 

lepas tu ..masa tu jugak ..kami berempat ke Mydin . sebab lama terperuk dalam rumah kan ..semua masa tu kecik kecik ..orked baru 1 tahun lebih ....ihsan 3 tahun lebih dan Iyad dalam 5 tahun lebih ...semua keci kecik ..kami ke Mydin ..baru je sampai ..ihsan duduk berdiri dalam troley bahagian depan ..entah macam mana ada bende halang roda troley ..so aku pun tolak troley kuat sikit ..tiba tiba ihsan terpelanting ke depan ..kepala dulu sampai ke lantai ..masa tu ada org yang minum kat Nasi Kandar tu terus meluru berlari tolong .." ya Allah ..macam mana ada tolak troli ni kak .." Allah ..pucat aku ...dengan tiga budak kecik ..terus dr nak ke mydin aku terus bawak ke Poliklinik ayer keroh nak xray .. takut punya pasal ..last last tak jadi ke Mydin ...

masa tu mmg aku usaha masak apa yang ada..tak pun pergi kedai runcit yang dekat dengan rumah 

ni gamabr masa kami ke gambang ...kuantan tahun 2016 ..yang aku cerita tu ...masa kecik macam nilah ayah dia g umrah ..kami duduk je dalam rumah 4 beranak ...tidor pun bentang toto depan tv ..
alhamdulillah sekarang dan besar semua ..dh tak susah jaga macam dulu ..




oklah so tahun 2022 kami dtanag balik ..actuall edisi 2021. tapi sebab ke kula gula 2 Januari 2022 so kira 2022 lah kan 

alamak gambar selalu lintang pukang ..benci ..

dalam banyak banyak aku beli ni paling sedap ..cheesecake tobrerone ...kalau tak silap 




ni red velvet ..sedap gak ...satu sebab atas dia dia letak caramel

aku beli empat kotak ..ingat nak beli mango cheese cake ..pastu hafidz cakap tu dah biasa rasa..

rasa kek ni cantik sebab tu aku beli ..rasa biasa sahaja ...rasa kek ..boleh?

ni hummung bird cake ..aku penah try buat resepi ni sekali ..dia makan carrot cake tapi dalam dia ada pisang, nanas, pastu walnut ..mirip rasa carrot cake ..tapi aku kureng suka sebab bau cinnamon dia agak kuat ...


so next time kalau korang dtg beli kek yang best seller ..itu cadangan aku ...empat kek ni dalam RM45. kalau tak silap lah ...
bila berjalan ni keluar duit macam air ..dh tak tanya berapa satu ..nak ..beli ! amboi ...

kemain kannn...

aku rasa duit kalau bercuti mmg banyak habis ke makan ..biaslah kan ...

oklah aku nak share satu tips ..kalau korang ke kuantan tak yah breakfast kat otel ...better korang breakfast kat kedai diorh ..paling cantik dpt breakfast kat kedai kampung ...aku jumpa kedai nama " Achik Patta" ni mmg local ramai . yang bestnya ..macam macam menu ada..

nasi dagang
nasi kerabu
nasi minyak
nasi lemak
roti canai
sata
kuih muih banyak jeniss..

pastu lauk pauk dia ..semua sedap sedap,... rambang mata nak makan apa..

last last suami aku macam nasi impit dengan gulai lontong atau lodeh pastu letak rendang daging ,..sedap..aku pulak amik nasi kerabu ..

kami tapaukan makanan utk budak budak sekali ..semua tak sampai RM50 ..kalau makan otel satu kepala kalau kat Swiss bell dalam RM42. menu..sama jelah semua otel ..cereal, sosej, red beans, pastu ada nasi lemak or nasi goreng ..scramble egg ..boleh agak dah menu dia...

mmg style orang pahang breakfasr makan nasik minyak ..dan kuih dia banyakkk..sangat...

lokasi Achik Patta ni kat Tanjung Lumpur ..dekat sangat dekat hotel yang kami duduk ..Swissbell Hotel ..

so next nnt aku up gambar ek...

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...