Sabtu, 5 Februari 2022

DAY 1: Melaka - Ipoh - Kuala Kangsar

setelah sekian lama tak jumpa kakak kakak aku ..malam tu kami pun berjanji jumpa di kedai Mat Rezeki ..korang boleh seearch..mmg port makan di sini happening gila dan yang paling penting ..makanannya murah yakmat 


selepas makan dan bersembang lama gila...kami balik ke rumah kakak aku yang menginap di rumah mak aku ..nak kata rumah pusaka pun bukan sebab panjnag cerita nya ..nnt aku cerita ...




jam besar simbol Kuala Kangsar 

malam tu sempat kami pusing area istana amik gambar termasuk di muzium kenangan yang dibina tanpa sebatang paku ....

alamak terasa malas nak menaip ni ..aku habiskan post ni sahaja ...

esok pagi aku cuma lepak di rumah ..tak kemana berbual dengan kakak aku ..suami aku dan imran ihsan ek court di Idris Club . aku duduk rumah ...tapi ada keluar pergi tengok tanah aku beli di Kampung Bendang Panjang. 

cerita kat bawah ...

ni macam kat Paris ..Arc apa tah nama aku lupa

aku sempat singgah beli laksa ..aku beli 2 kilo utk kakak aku di Taman Kuala Kngsar dan satu kilo utk mak mertua aku ..dia kirim aku belikan total RM45...baik buat dr beli berkil dapat makan laksa ...

aku suggest jgn beli kat kedai belakang tu ..sebab laksa dia lembik macam terlebih masak ..aku suggest beli kat area taman Chandan puteri ada laksa sedap jual tepi jlan je ...ni kakak aku yang bgtau ...

kami pun menyinggah ke rumah kakak aku Kak Mimah kakak aku ni ada kedai santan dalam pasar Kuala Kangsar ..kalau korang nak beli santan segar cari kedai kakak aku ...

so amiklah gambar kenangan ..kakak aku ni anak ada 10 ..masuk anak tiri dia ada 13 anak ..cucu dia dah ada 7..kira aku pun dh ada cucu sedaralah ..



dari kiri: aini, Serina(menantu), aku, orked, kak Mimah, Ihsan, Iyad, Hafidz(suami aku),Imran dan Ashman.




TANAH SEKANGKANG KERA

aku tak ingat tahun berapa ..tapi aku ada beli tanah suku ekar di Kuala Kangsar ..aku beli Rm11 ribu sahaja ..masa tu tanah tu di jual seekar Rm44 ..aku amik satu bahagian, kakak aku satu bahagian , dan abg Cuah 2 bahagian. 

ikutkn mmg ada masalah tanah tu nak diusahakan .sebab geran masih lagi geran lama yg takde nama nama kami semua ..susah aku nak explain  terus terang cakap ..ada masalah sebab tanah pusaka tu melibatkan arwah bapak saudara mak aku ..dan menginjak ke anak cucu cicit dia ...

aku pun pening jugak ..nama mak aku still ada dalam geran tanah tu . 

so kalau nak buat loan mmg tak dapat ..melainkan ko ada cash buat rumah secara cash ok..

tapi tanah tu still status pertanian kena tukar status tanah kalau nak buat rumah sewa. 

abang aku kata nakbuat 4  biji rumah sewah ..aku kalau modal 50 k masih boleh usahakan ..tapi tengoklah dulu ..susah nak buat kalau tanah still ada isu ..apapun rumah atas bukit mmg lawa kalau nampak dari jauh 
ni jalan masuk ke tanah yang aku beli ..suku ekar tu kecik je

ni tanah satu ekarnya 

tanah aku di lereng ..tanah kak nana paling bawah



ni dari jauh ....


Muzium kenangan ...






                                    

                                    


oklah sampai sini sahaja ..maraton aku taip sampai tiga post..entah bkan ada sapa nak baca ..saja suka suka ..

esok sok aku tulis lagi ..ni baru hari isnin punya cerita ...belum Selasa hingga ke Jumaat sampai kami balik melaka semula . staytune gais!






 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...