Sabtu, 12 Februari 2022

MEDICAL CARD : SATU KEPERLUAN?

Assalammualaikum ..aku nak share dengan korang pengalaman aku mengkaji dua med insurans anda Prudential dengan AIA.

pastinya kedua kedua nya adalah takaful. 

dan selalunya apa perkara penting kita amik kira pasal medical insurans ni.



ini adalah plan yang ditawarkan oleh medical card Prudential

antara yang mungkin korang boleh fikirkan . yang bagusnya ni dia ada saving so jadi apa apa atleast ko ada saving ..tak banyak tapi ada... kalau korang nak betul invest bukan kat insurand card tapi kat ASB ke ..ASBF ke ..atau main saham ke ..kalau medical mmg dia cover mas ako sakit je ..tambah kalau ko cuma amik yang takde saving dan takde hibah ..so dia bulat bulat mmg berguna bila ko sakit je 

kalau ko sihat ko ras asangat tak perlu med card ni .

aku amik je atleast ada cover..RM100 tu kalau ko g mydin pun tak berasa barang apa yang ko amik .

so pejam mata je ..dan anggap sedekah bila ko join takaful ni ..sebab ko membantu orang yang susah pun kira sedekah 


sampai sekarang aku equiry ..mcm mana org jual saham ni boleh kaya raya ..pakai semua kereta mewah ! kagum seh !

kawan aku jual prudential pakai kerta brand ya Ampun ..bukan honda ek ..mustang, bmw, tak pun range rover eh ! betul ke eja.

kadangkala kita rasa ruginya amik insurans bayar bulan bulan tak dapat apa apa ...kalau kita simpan cth nya Rm100 ..setahun dpat jugak 1200..ko darahlah kalau sepoloh tahun dah ada 12000.tapi kalau incase ko ada malapetaka ..yang perlukan ko jalani operation ke apa ke ..duit yang ko simpan takkan cukup nk cover ko . 

tapi utk kakitangan kerajaan atleast ko masih ada GL..yg ko boleh guna kalau masuk hospital .

lagi satu syarat nak amik insuran kena sihat . kalau sakit takde siapa nak offe rko amik insurans ..percayalah .

udahlah aku taknak fikit fikit lagi .

tapi kena ingat amik insurans yang islamik atau namnya takaful ...jangan amik yang bukan bukan ...yang konvensional ..mstilah lebih banyak coverage nya ..sebagai cth dia cover sethn Rm1.3 million ..tapi itu konvensional ..ko kena masuk yang islamic. harap maklong!

so setelah aku kaji .elok ko amik prudential ..ada saving dan ada plan medial,kalau ko amik saving ni dalam beberpa tahun ko adalah nampak duit yang ko bayar bulan bulan tu .

pedulikan ejen insurans kaya ke miskin ke ..yang penting ko ada jaminan kesihatan . itu yang paling utama.

aku saja nak cerita kisah malam tadi .

abg aku dtg melaka ..dia dan kawannya . kami nak keluar makan .entah macam mana masa nak keluar tu kunci kereta stavic hilang . cari cari tak jupa. pendek cerita aku bgtau..kita naikje lah dua kereta ...honda dan myvi .dalam hati aku berkata kata jugak ...isk manalah dia letak kunci ni ..nak marahlah kan ..

tapi aku tak luahkan ..marah dalam hati je 

lepas tu aku pun pergi keluar makan 

'dan nak jadikan cerita .abg aku yang keje driver msn bawa atlet ni dapat call suruh dia segera balik sebab team hoki dah kalah . abg aku tak sempat makan .terus ajak kawan dia balik 

NAsib baik kami bawa dua kereta ..so abg aku pinjam myvi dia balik rumah aku amik bas dia . dan park kereta myvi aku depan guard. 

tulah hikmah kenapa malam tadi keluar naik dua kereta bukan satu kereta. samalah ni .aku amik insurans A..aku tak pilih B .harap ada chance aku tukar plan insuran aku ni . aku terpilih B ingatkan takaful rupanya panjang lebar punya explaination yang dia terangkan pada aku tu konvesional ..tu yang aku bagitau next time amik lah Prudential itu yang terbaik . 

doalah kita sihat sampai bila bila kita boleh terus menjalani hidup ini dengan baik ...aminn...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...