Sabtu, 19 Februari 2022

Jumaat

 Jumaat, lepas aku balik kursus . Aku sampai je rumah aku terus menyental bilik air.. kotor sgt.. aku tadi sejak selasa .. sampai Jumaat . Selama itulah bilik air takde sapa basuh. 

Lepas sejam dalam blik air aku solat zohor. Lewat.. jam 4 lebih .. gara gara nak menyental bilik air punya pasal.. adoi! 

Aku baring sekejap atas sejadah sementara nk masuk Asar. Lepas solat asar aku ke Mydin. 

Sekejap lagi .. maghrib kakak aku dr Perlis dtg saty keluarga. Aku kira kira ada lebih kurang 9 org dewasa. 

Akj pun tak tahu menu apa nak jamu. Nnt sampai mydin baru decide.

Aku amik ikan siakap tiga ekor. Nak goreng kunyit. Makan panas panas rangup mesti sedap. 

Aku amiknikan selar sekilo nak masak singgang. Aku beli sotong dan isi ketm nak buat kerabu maggie. Aku belinjugak beberapa jenis buah dan ulam pegaga.. timun jepun. 

Aku singgah ke putu bambu world beli kuih.

Aku balik dh jam 7. Terkocoh kocoh aku msak nsik.. q10 ppot. Harap cukup.

Aku bersihkan ikan terlebih dahulu. Kemudian aku naikkan laik singgang. Sambil tu celor magie nak buat kerabu. 

Dalam masa yg sama nak siang ikan .. nak masak lagi benda benda lain. 

7.30 malam suami aku sampai. Di kata masak apa ?’aku kata menu kg.. 

nasi, lauk singgang, siakap goreng, budu, ulan ulaman dan buah. Cukup rasanya.

Alhamdulillah siap singgang aku . Sedap .. aku hidang atas meja. Nasi pun elok masaknya. Aku tak boleh tunggu .. naik solat maghrib. Dalam aku turun ke dapur tak sama 5 minit kakak aku sampai, Kak Lijah terkcoh kocoh masuk nak solat maghrib. 

Nasib baik anak anak sedara aku semua cekap di dapur. Maka diorg lah bantu siapkan kerabu mahi, goreng ikan siakap, potong ulam dan buat budu. 

Sekejap je .. semua dh siap dan boleh makan bersama. 

Alhamdulillah. Mudh je. Danish rajin basuh pinggan .. clear sinki aku. Mmg cekap budk budk ni di dapur. Yelah .. siti dh ada anak tiga .. mesti cekap di dapur. 

Jannah pun pandai masak. Dia yg buat budu. Yang menantu baru .. lily dan najiyah pun bagus.. takde lepak depan tv .. semua tahu peranan di rumah org.bantu di dapur. Dan rajin. 

Bagusnya … senang kaknlijah .. anak anak nya pandai masak. 

Alhamdulillah semua makan sehingg kenyang . Lega rasanya..: 


Esok ada ramai lagi tetamu nak dtg..

Semua ank dan menantu Kakak aku

Ni siqqid dan najiyah

Full house…

Luqman dan lily

Wak Lijah, kakak aku..

Siti.. ni paling celap di dapur.. dh kawin 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...