Jumaat, 2 Oktober 2020

CARA NAK ANAK SAMBUNG BELAJAR DI SEKOLAH BERASRAMA PENUH (SBP)

HAI SEMUA ...ok aku nak share kat korang terutama mak ayah yang anak nya darjah 6 ..untuk melangkah ke sekolah menengah...

sekolah asrama pebuh SBP adalah di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia ..yakni kerajaan.. di bawah pentadbiran yang berbeza dengan sekolah menengah harian ..kalau nak kenal sekolah menengah harian senang je dia ada tulis SMK....SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN ..ATAU SMKA SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA..NI KIRANYA SEKOLAH KERAJAAN ALIRAN AGAMA...

berbalik pada SBP ..terdapat banyak SBP seluruh malaysia hampir setiap negeri akan ada 2,3 SBP ...macam kat Melaka SBP ada dua iaitu, MOZAC dan SBPi Selandar (aliran agama)

kalau kat KL lagi banyak ..dlm banyak banyak tu... sbp ada tiga yang paling premium namanya TKC, Tun Fatimah dan MCKK di Kuala Kangsar..

kalau aku aku prefer yang dekat dengan aku, supaya senang aku nak capai kalau apa apa ..dekat kan ...

for sure result kena mantap tapikan kalau UPSR 3A3B pun dh boleh masuk.. cumanya panggilan ke 4 atau 5 lah ...ikut rezeki masing masing..imran anak aku dapat 4A 2B  je dan sekarang di baru tingkatan 1 di SBP MOZAC...kalau di Melaka kiranya MOZAC no 1 lah ...

SBP ni nak masuk kena mohon secara online ... 



macam ni iklan utk 2020 dulu ....kalau ikutkan mak ayah kena mohon kan secara online..tapi kalau sekolah kampung, guru guru lebih arif, mereka yang mohonkan ..tapi tulah yuran asrama mahal jugak beribu harganya ...mmg kalau tak dpt bantuan, tak mampu mak ayah nak hantar anak ke SBP..

tapi bagusnya SBP dia banyak bagi peluang pelajar expose diri dia ..jadi seorang yang berani ke depan dan lebih matang dalam belajar ..sebab kena berdikari sendiri.. kalau sekolah harian ni banyak yang guru guru kena support dan bantu anak anak ..

oklah lepas tu akan ada peperiksaan secara online yang di jalankan secara berkelompok di sekolah SBP ..macam imran di Mozac dia amik exam tu ...

lepas tu bila keluar result UPSR kita tunggulah sama ada dapat atau tak ..tapikan ...lambat dpt kena masuk dulu sekolah harian biasa ...macam imran dulu masuk SMKA Sultan Muhammad dalam dua minggu kot baru dapat MOZAC itupun pangguilan ke tiga ke atau kedua ..tak ingat ...

ada jugak kawan yang anak nya sekolah di Tun Fatimah akhirnya keluar dan masuk sekolah harian biasa..sebenarnya atas diri kita jugak ..sebab kalau tengok kat sekolah aku mengajar ada je budak keluar jadi doktor ..maksudnya berjaya jugak walaupun hanya belajar di sekolah harian

ada pro and cons lah ..kalau sekolah harian ko masih ada masa dengan anak anak ..sebab masih duduk sama ...kalau asrama ni lain sikit ..kita dh berpisah dengan dia ...dia dh ada kehidupan dia sendiri ..yg mana ada masanya dia menentukan sendiri keputusan yang dia kena ambil ...maksudnya kita beri dia kebebasan menentukan apa yang dia nak ..sebagai mak kita cuba bimbing dan kalau yang tak elok tu kita nasihat baik baik ...jgn anak kita tersalah memilih dalam hidupnya 

kalau MRSM lain pulak ..MRSM dh bawah MARA bukan lagi bawah KPM ..so sistem pembelajaran dia juga dah berbeza..tapi yang bagusnya anak korang boleh lah dipertimbangkan utk dpt biasiswa mara utk smabung belajar nnt ...tapikan ikut pengalaman ..adik ipar aku namanya Mahirah. dulu form 1 sampai form 5 dia sekolah Menengah Convent kat klang...dia dapat result elok dalam 9 atau 10 As dia masuk kolej Mara kat Seremban amik IB (𝗜𝗻𝘁𝗲𝗿𝗻𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹 𝗕𝗮𝗰𝗰𝗮𝗹𝗮𝘂𝗿𝗲𝗮𝘁𝗲 𝗗𝗶𝗽𝗹𝗼𝗺𝗮 𝗣𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺𝗺𝗲 ) lepas tu dia sambung amik course medic kat MSU ..bawah tajaan JPA kot ...so lepas SPM kalau kat kolej mara tu pilih sama ada nak amik IB atau A level Programme ..dua dua ni macam foundation nak g oversea aku rasa...

masa kat MSU tu mmg adik ipar aku duduk dengan mak ayah dekat Shah Alam ..so macam aku nampak jalan Imran kalau nak jadi doktor macam tulah ..

Ya Allah.. mudahkan lah jalan imran nak jadi doktor aminn...

oklah...kalau korang ada nak tanya ..letak kat komen nanti aku jawab dalam entry aku ok ...

baca sini utk tahu senarai SBP terbaik di Malaysia berdasarkan SPM 2019

https://www.permohonan.my/senarai-sekolah-terbaik-sbp-spm/


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...