Sabtu, 17 Oktober 2020

MASAK VS MAKAN LUAR

 Sesungguhnya dengarlah cakap aku ...berbanding makan di luar dan masak sendiri adalah lebih jimat masak sendiri dari kau makan kat kedai tiap tiap malam..( pergh mantul aku tulis ni tanpa melihat keyboard power tak?)hahah

oklah mav]cam yang aku cerita dari awal minggu ari tu aku beli lauk kt sekolah ..total hangus dalam RM82 .Yang bestnya lauk aku masih ada lagi yang belum sempat di masak. 

kiranya mmg setiap malam aku akan masak di rumah ..tukar tukar menu ..

Aku beli lauk isnin kan ..so here we goes! menu aku utk lima hari :

Isnin:

Makan malam aku masak daging bakar dengan sos thai ..mmg sedaplah kan ...bau daging tu kena bakat tersangat lah harum!


Selasa: 

breakfast: Aku masak nasi goreng daging . ( Hari ni lah aku keje on off dari rumah ke sekolah) 

Dinner: Aku masak bubur ayam ...sedap gak masak bubur ayam 


Rabu:

breakfast aku buat roti je ..banyak bekal kacang panggang dengan srcamble egg

dinner: Aku masak ayam percik..berselera Ihsan makan sampai menambah nambah ..


Khamis: aku crk ,,jaga Iyad

breakfast: aku goreng me rencahkan dengan daging 

tengah hari tak masak 

malam: aku buat bubur lagi ..kali ni pesan suami aku beli tomyam dengan kangkung goreng belacan 


Jumaat:

Breakfast: sempat pulak grilled salmon dan spaghetti putih 

Malam : Aym masak kicap 3 budak gemok dengan sambal  gesek..


Sabtu:

bfast : Mydin ..nyesal weh ..anak aku je kanak kanak yang keluar ..bahya bahaya..cepat cepta balik rumah 

tengah hari mkn lauk semalam 

malam : suami aku beli asam pedas ikan jenahak part ekor RM 44 kat Asam Pedas Parit Ani

aku goreng kailan je ...nak buat telor dadar..dah habis telur..


Ahad:

Aku ingat esok macam nak masak sup tulang ..tapi tengoklah macam mana 


Apa stok lauk yang tinggal:

aku ada kambing sekilo ..kambing ni elok masak apa ekk..?

pastu ada sebekas lagi ayam ...aku macam nak masak benda benda yang sihat gril gril je ..malas pakai minyak minyak ni ..

Aku kira dalam RABU atau KHAMIS depan kena topup lauk basah balik .


Tadi suami aku g mydin belikan stok sayur dan buah...oklah aku rasa aku kena buat balik plan nak beli lauk ni supaya terarah sikit..


btw aku nak share kat korang kebaikan guna bend aalah ni:

senang weh nak masak spagheti atai benda benda lain ..main tarik je tali tu ..yang tak tahannya boleh kisar isi ayam sekali ..ni masa aku nak maska bubur ..kalau nak buat sto minyak bawang putih pun mudah dengan benda alah ni ...

korang nak beli tekan je link kat sini :

https://invol.co/cl1i0lj

kalau korang nak cari namanya " chopper blender" yang aku punya satu mata ..dia ada banyak mata ..kalau terbaru ni ..untungg ar korang !





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...