Rabu, 7 Oktober 2020

TADIKA YANG MANAKAH TERBAIK

 Sekarang mak ayah tengah sibuk mencarai tadika yang sesuai dengan anak anak...mak ke ayah yang akan fikir kan ..kalau mak dan ayah bagus . Tapi kalau mak sahaja ..atau ayah sahaja yang susah hati kurang bagus..


penting ke tadika ni utk anak anak ? 

ada yang tadika mahal akhirnya macam tu jugak ...

apapun aku percaya sebenarnnya ia merupakan satu proses. Proses pembelajaran utk anak.. yang paling utama di awal awal pembelajaran ini amat penting di teguhkan pegangan akidah anak anak ..anak anak kena di ajar aspek akidah seperti rukun iman dan rukun Islam . Peringatan tentang ini dosa ..ini pahala ..ini baik ini jahat sangat mempengaruhi cara anak anak melihat sesuatu perkara ...

anak anak kena tahu do and don't bila bermain dengan budak lelaki ..tahu batasan aurat dan batasan pergaulan ...ini memberikan gambaran pada anak anak buat permulaan dlm kita bersosial ada benda yang boleh dan tidak di lakukan antara lelaki dan perempuan.

Adab adab seperti makan, jangan berebut, makan dengan tertib, gunakan bahasa yang baik , beri salam jawab salam ..semua tu sangat baik di ajar pada anak di usian muda ini ..

jadi utk pengalaman akak ..pilihlah tadika Islamic sebagai permulaan kita memperkenalkan kepada anak anak kepentingan ilmu agama ..disusuli dengan ilmu akademik. 

bila masuk darjah satu anak anak buka lagi baru nak kenal huruf..sebaliknya sudah boleh MEMBACA. dan boleh MENGIRA..bukan tak kenal nombor lagi ...ini sangat PENTING kerana silibus pendidikan anak anak semakin tinggi . 

tapikan kalau anak anak ni tak dapat tadika yang Islamik ..maka mak ayah lah yang bertanggungjawab bagi pendidikan agama tersebut . 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...