Sabtu, 10 Oktober 2020

ILMU KEIBUBAPAAN

 Aku tak ingat sama ada aku dh cerita ke belum ..Orked dapat masuk pra sekolah ..macam dah cerita lah 😃😃😃

so Insya Allah dipanjangkan usia semua anak anak aku kat berada di dua sekolah ..SK Ayer Keroh dan Mozac. 

Kalau korangg nak anak mausk pra sekolah kena mohon secara online..ni aku rasa dh mmg aku share aku ingat ...

berbalik pada sekolah anak ..pada isu isu parenting ni aku minat nak komen pasal ada orang ni share pasal anak kalau nak keluar rumah biar dia pilih nak pakai baju apa ..kalau dia pilih baju singlet dengan seluar tido kita kena izinkan .,sebab itu pilihan dia ..biar dia tentukan hormat dengan apa yang dia pilih ..

kalau anak pakai kasut satu lain sebelah lain pun ok ...🙅🙅🙅🙅


entahlah aku macam tak setuju pulak dengan idea Ticer ni ...sebab pada pandangan aku , mak lah kena bantu anak buat keputusan yang tepat ...mak kena tunjur ajar pada anak ..mana elok mana yang tak elok....anak tu kira nya mumayyiz ..yg tak tahu mana elok dengan mana tak elok ..makanya sebagai ibu kena kena lah didik anak tu ..jangan di biarkan anak tu buat keputusan sesuka hatinya ...nak hormat pendirian anak pun agak agak lah ...atleast bagi dia buat keputusan antara dua helai t shirt ..contoh nya nak baju biru ke hijau ..hah macam tu oklah ..ermmm...

aku rasa tak semua ilmu parenting kita kena ikut ..ikut apa yang mak ayah ajar jika dulu ..


lagi satu kan ..hari tu aku nak amik imran  ..sekali jalan jammed nak masuk ke sekolah dia ..so ..aku pun tunggulah dulu ..sementara nak bagi jaln reda ..aku cakap lah kat kawan aku .." nak ambik imran ..jammed pulak.." lepas tu dia boleh cakap .." suruh lah dia turun ..." pastu dia sambung lagi "..kalau saya jenis kejam ..suruh je anak turun" ..macam maksud dia tu jangan manjakan sangat lah ..tinggi kut bukit mozac tu ..takkan aku nak suruh imran bawa beg berat turun bukit tinggi tu ...tak tergamak aku ...! aku ni kejam juga tapi taklah sampai sanggup memperlakukan anak macam tu sekali ..


pastu dia cerita lah yang dia tinggalkan anak dia sebab menangis ..tinggalkan dalam rumah ..erm..entah lah anak korang ..korang didik lah macam mana anak korang tu ...aku pun buan pandai sangat didik anak ..janji kita didik anak anak kita jadi org yang baik .





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...