Khamis, 28 Oktober 2021

CUBAAN MEMASAK SEMULA

Setelah sekian lama aku membeli makanan utk anak anak ..harini aku cuba masak semula.

Aku order ayam dua ekor dan daging batang pinang 2 kg . aku harap cukup utk makan selama seminggu .

rancanglah menu apa nak masak . Harga bahan mentah ni Rm75.15. Aku beli kat koperasi sekolah . Bagus KOOP ni ..macam macam benda dia jual...ada ayam ..ikan ..telor ..ikutlah order ..sapa nak baru dia order ...takdelah barang tu dalam koperasi je ..jadik kalo ko balik lambat tak sempat singgah kedai boleh beli je kat sekolah . ada jugak jual kambing perap , susu farm fresh dan benda benda lain ..rare kan ..selalu koperasi jual buku dengan jajan je ...

ok.

balik sekolah aku singgah lagi beli kopi Kaw fee ..kali ni aku cuba caramel machiato ..sedap tapi pada aku agak manis. 


balik dr beli kopi ..aku singgah pulak kedai runcit nak beli barang barang lain nak masak ..

aku beli serai, halia, bawang putih, cili padi ,cili merah, mi, kuewtiaw, cheese cream tatura dan whipping cream sebab nak buat kek biscoff..nak try lah ..biasa ok je aku buat sennagpun senang kan ...

pastu aku beli roti, sayur kobis, cauliflower, daun ketumbar, daun limau purut ...gedebuk gedebak ..habis dlm seratus lebih ..aik ..tertiba rasa macam mahal lak ..tapi kalau beli sehari 75 ..ni stok bahan masak yang tahan beberapa hari..harap harap dpt berjimat ...

Minggu depan cuti deepavali mula Rabu sampai Ahad. so Ihsan aku bersekolah hanya dua hari . Isnin dan selasa.. Ihsan sekolah secara bergilir dan satu kelas cuma ada 17 pelajar . sikitlah jadi selesa budak nak belajar . 

ramai lah jugak kawan kawan aku bercuti sempena deepavali ni ..antara nya nak ke Pengkalan Balak..Terengganu, Pahang ..hah ! pahang ni aku yang rasa nak pergi .

once ko bercuti siaplah ko kena spend kalau nak selesa around 1k . termasuk ..duit tol, minyak ,makan..hotel asing .

aku tengok hotel Hyatt Kuantan best ..rate dalam RM450 ..tp sekarang mahallah kalau lagi seminggu nak pergi baru booking..dalam RM750

aku ni kalau nak duduk mesti nak hotel yang betul betul best ..mahal sikit takpe..janji selesa. 

pastu ko boleh lepak je kat bhotel..mandi..g pantai ..

itulah ..dalam pada tak merancang nak cuti ke mana ..aku dh belikan baju renang orked..aku beli kat shoppee..ada seller letak rege baju RM36..bila aku scroll scroll balik ada yang jual RM29.90 ..wah lagi murah ..sebelum aku dh beli baju yang rege RM36 masuk postage selai baju jadik Rm40.60..mahal gak ..dah jumpa yang Rm29 tu terus aku cancel order . nasib baik terus shoppee..refund dalam shoppe pay ..sekejapan ..selama ni kalau dh bayar aku ingat tak boleh kensel ..rupanya boleh..

dapat lah aku baju tu murah sikit ..tapi pstage tetap ada dalam Rm4.60 ..aku malas tunggu sebab baju tu pun ada selai je...

jap ..kang aku sambung ..hafidz balik .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...