Jumaat, 8 Oktober 2021

UJIAN RUMAH SEWA

DI awal awal rumah sewa aku di sewa oleh pelajar UTEM lelaki ..nampak elok ..tapi bila dh masuk bulan ke 6 ni nampak makin tak terjaga ...

pertama , persekitaran rumah yanag naik lalang seperti rumah terbiar dan terbaru peti ais rumah sewa aku dh rosak. sedangkan sebelum mereka masuk peti ais tu baru je dibeli . Ogos 2019 . tak sampai berapa tahun peti ais dh rosak . 

ikutkan sewa RM1050 termasuk bayaran servis coway. Bila Budak Q call aku bgtau peti ais rosak aku bgtau aku tak boleh nak sediakan balik peti ais tu so aku kata dr bayaran RM1050 bayar sahaj rm1000..tolak RM50 bila kelengkapan peti ais tak ada. ikutkan tukang peti ais bgtau peti ais ni penyewa yang kena bayar sebab dia yang bagi rosak

sebelum tu ada dua perkara besar aku dh baiki utk rumah ni .

1, pasangkan tiles baru satu bilik kos rm3050. 

2. bayar bil air sehingga rm500 lebih disebabkan rosak pelampung air..air back flow ..walaupun asal bayar separuh separuh..

3. kos baiki air tangki tu dalam 200 lebih aku tak ingat...

pada aku to much ...kalau macam ni aku izinkan dia keluar rumah dan aku pulangkan balik deposit rm1000 dan rm250 utk bil api air. so dia boleh cari mana mana rumah sewa.

bukan aku nak tunjuk hebat tp kalau dilihat semula macam aku sorng pulak yang ditekan .

kalau aku amik rumah tu balik aku nak baiki semula rumah tu dan aku nak buat homestay .agak agak untung tak?

nampaknya aku kena bertegas bila dh penyewa buat macam ni ...

pasang semula tiles yang pecah
keadaan rumah sewa semasa ustaz safwan masuk ..peti ais baru je beli Ogos 2019

mesin basuh auto  ...

rumah corner lot

sekarang pokok tu dah kena tebang ..pokok bidara


so sekarang ni pun aku dah dalam dilema ..sama ada nak teruskan bagi student ni sewa..atau ..aku bagi notis dua bulan ..bulan 11 dan 12...kemudian minta dia keluar dr rumah sewa. 

sebab dengan itu aku boleh baiki segala kerosakan rumah tersebut dan berfikiran utk buat rumah sewa yang betul underlaw. aku dh penat hadapi kerenah penyewa yang teruk.
sebelum ni pasangan suami isteri baru je kawin ..isteri dia pun student U aku kasik duduk dua bulan..

tanpa deposit ok ..sebab aku kesian .aku cuma minta dia bayar dua bulan sewa yang dia duduk tu ..serius aku mmg nak tolong orang baru kawin ..tapi korang tahu apa yang aku dapat? ops lupa siap kurangkan bayaran bulaa ..sewa bayar rm900 walaupun sebenarnya rate aku nak minta Rm1000...

ms dia keluar dia tinggalkan tandas kotor gila..aku tak pernah jumpa tandas sekotor tu ..ya Allah..mmg tak patut langsung dia buat macam tu ...
yang kedua ...ada baki pulak bil eletrik ke apa aku tak ingat ..nasib baik dia nak selesaikan kos bil tu . kalau tak mmg aku mengamuk.

setakat ni aku ada 6 penyewa:

1. Masruddin

2. Safwan adik tokey chaq Coner

3. ustaz safwan ni paling bagus! rumah pun bersih sahaja.

5. fikri pasangan baru kawin 

6.Qayyum dan kawan kawan UTEM. 


itulah bukan senang nak senang ..org nampak untung kita rugi kita dia tak nampak lagi . so apa nak kata kita hadap sahajalah..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...