Selasa, 26 Oktober 2021

Kos Makan Anak anak

 korang tahu bila aku kira kira balik dalam sebulan aku dan suami spend hampir Rm3k utk makan.. 

ok ..katakan lah RM100  x 30 hari bukan RM3k ke ...ok pada aku ni jumlah yang sangat mewah ..ni kes kalau aku beli dan tak masak ..

aku anggarkan begini 

breakfast: Rm17 paling murah ni ..

Lunch RM20 ni kalau beli nasi bungkus 4 contohnya nasi ayam

malam: ok malam kalau beli nasi bungkus macam Nasi Goreng cili padi ke ..mee goreng ke ..sekitar RM35...

tapi ni bukan jumlah yang tetap sehari ..kadang kadang berubah ..so takleh lah nak statik kan ..sepatutnya boleh jimat jumlah ni ...

dengan membuat jadual makan yang sesuai . 

tapi aku perasan bila aku dh beli makanan ..kami tak berbelanja banyak sgt kat speedmart ..sgtlah jarang aku berbelanja di speedmart . kalau dulu masak ..pastu beli lagi jajan kat speedmart ..

so aku pun tak pasti mana lebih jimat ....masak ..atau beli ..tapi kalau masak ..selalunya suami aku beli lauk kat pasar dan aku masak ..penat lah sikit kena masak ..dan bila budak dh makan lauk tu tengh hari ..malam diorg macam taknak makan lagi lauk tu ..dia nak makan benda lain pulak ...hmmm..pelik lah kann ..dulu kami lauk tengah hari ..malam mak panaskan balik 

so minggu ni aku macam nak berjimat cermat sikit so aku order ayam dua ekor dengan daging dua kilo ..

nampaknya bila dh beli lauk ni aku kenalah merancang nak masak menu apa..dan fikirkan barang lain yang aku kena beli utk masak :

cili padi, cili merah, cili kering, minyak masak, tomato ,bendi, sayur sayur lah ...pastu buah sikit ...

sebab nak masak kan ...kena ada telor, boleh beli spagheti dan bahan nak masak kuah bolognese...

sekali beli kat mydin benda benda ni boleh cecah Rm400 gak tau ..tapi bila aku beli barang makan kat kedai ..terus tak beli mende mende ni ..aik ! cam pelik lah pulak..

sebenarnya yang mahal kalau kita beli benda yang proses food tau ..cth aku perasan ..cococrunch tu mahal ..pastu termasuklah ..sosej, ayamas, pastu ice cream pun ..kiranya benda yang packaging ni mahal ..barang basah tahan lagi ..beli sayur ke buah ke ..

so budak budak ni kena biasakan jangan banyak sangat beli jajan..

kebetulan dh cerita pasal makan makan ni ..

aku ada ikuti live Avenys..Aleeya Zailan dan Bigboss suaminya..aku perhati ..diorg ni masak portion besar tau ..ke aku salah tengok ..masaknya banyak ..mungkin dia masakkan utk family mertua dia sekali agaknya ..ada satu episode tu dia masak portion tak bnyak ..masatu dia masak ...ikan kembong tabur sambal dengan telor campor cookng krim ..suami dia , bigboss pun rajin tolong masak ..dia pandai masak sama macam wife dia ..ok itu satu 

satu lagi aku tengok Yatie Kamaruzzaman ..dia masak sikit je ..macam masak utk sekali hidang ..mungkin dia pun tak makan banyak ..tapi dia pun ada maid tau ..

aleeya tu mmg masak banyak maid dia je ada tiga orang rasanya ..

entahlah suka je tengok aleeya tu sampai terpikir nak beli produk dia sebab selalu sgt dengar OGD, lah icetea apatah ..

Aku ni dh gemok balik ..hari tu elok dah 73 ..ni naik balik 76 ..punca? makan malam ..minum air bersusu..nescafe tarik, teh tarik ....hah mmg mendapat lah ..

ko buat DSSS macam mana pun kalau minum air manis mmg tak kan kurus ..adoi pening jadik nya ,...rasa sungguh unhealthy ok ..

rasa tua dan tak bermaya ..mcm mana ek ..jiwa cam budak budak tapi badan macam nenek nenek ..apakah?

adoi ..

contoh nasik ayam yang aku beli kat kg tun Razak ..

so doakan aku berjaya masak semula ..taknak beli beli ni ..

kedua doakan aku berjaya kurus semula ...please ya Allah !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...