Isnin, 27 Disember 2021

Pontian 2021

" Selamat Datang Ke Daerah Pontian"

 tak banyak benda aku tahu pasal Pontian, ops! baru aku ingat YB Ahmad Maslan ,ADUN  Pontian . 
kalau johor aku biasa ke Muar, melaka muar kan dekat ..port breakfast best ada di Muar ..pagi pagi makan satay ok ...kelass!

kemudian Batu Pahat, Tangkak, JB semua tu mmg biasa dtg ..tapi ..Pontian ???
apa ada d Pontian ..

soa masa suami aku kata nak ke Pontian ada tournament tenis , aku dh riki riki kawan kawan aku mana port best nak makan ..tapi sayang ..hanya satu je yang aku pergi ..
nnt aku cerita kat bawah ..sabar ek..hahah


oklah .. ada dua cara korang boleh ke Pontian sama ada exit Sedenak atau Simpang Renggam . 
kami exit Sedenak ..rupanya dr tol sedenak nak ke Pontian tu atau lebih tepat bandar Pontian ada lebih kuran sejam lagi rasanya . senang cakap jauhhhh... mmg ko rasa jauh nak masuk ke Pontian ni ..
dan takde siapa suka suka ke Pontian melainkan ada urusan ..sebab pada hemat aku pontian bukan tempat pelancongan tapiii.. satu kebanggaan Pontian adalah Tanjung Piai ...bahagian paling terselatan benua asia . 
ni mmg hanya ada di Pontian sahaja .. dan Kukup ..
serius dua dua ni pun aku tak sempat singgah sedih kan ...


akhirnya sampai simbol selamat datang ke Pontian ...

keliling jalan tu aku rasa ladang nenas..ya ..Pontian terkenal dengan ladang nenasnya . ada Nectar Farm ..ni pun aku tak sempat sampai ..termasuk Muzium Bugisnya ..Pantai Rambah 



begitulah apa yang korang niatkan itulah yang korang dapat ..kami ke Pontian sejujurnya bukan utk bercuti ..hanya menemani suami aku ke court tenis . so maka nya hampir sepanjang hari kami ke court tenis..



I Love Pontian ni betul betul di dataran Pontian..lepas tu kat sini juga aku tengok suami aku main tenis ..dekat dengan dataran ni ..opposite Majlis Perbandaran Pontian ..kat sini angin kuat..biasalahkan tepi laut...















 

korang kalau ke Pontian jangan lah rasa tak best ..pada aku pontian ni best . 
kalau betul bercuti banyak aktivit boleh buat ..dan banyak tempat menarik boleh singgah makan ..cuma aku je yang tak sempat .

Kopi Tenggek yang popular kat Tanjung Piai aku dah sampai ..tapi hanya mampu amik gambar sahaja ..sebab perut dah terlalu kenyang ..nak makan apa pun tak berselera ..elok lah tu kan ...

so ada kedai makan lain kalau korang menuju ke Tanjung Piai ..semua kedai tepi jalan ...menarik ..

dan lagi satu aku nak pesan kalau ke Tanjung Piai pergi pagi ..jam 4.30 petang dia dh tutup . kaunter tutup jam 4.30 ok..ada hari hari tertentu tutup .so better korang check dulu ..kang jadik macam kitorag ..dan penat penat dtg dari Pontain..sampai sampai kena patah balik rugi rugi ...

by the way ..pontian ada je Mc Donald, watson , guardian, dominos, mr Diy, Kedai Eco, secret receipe, mall aku macam tak perasan kat Bandar Pontian ni ..mungkin ada ...tak berapa cam ...

kalau hotel aku suggest korang tinggal di Aloha Hotel atau Garden Hotel ..nampak dr luar Ok..tapi masa aku pergi semua penuh aku pun pening ...last last book hotel Gf Wonderful ..uwa..menangis aku rasa..aku tak suka bilik takde tingkap..lemas ...serius macam duduk dalam gua ...

nasib baik otel yg kat Johor nama Glex tu ok ..RM 60 semalam tapi puas hati ..lagi best dr duduk Ramada Kat JB ..serius ..bilik besar dan aircond kuat ...

kalau Gf Wonderful ni macam bilik orang buat one night stand ..serius..uawa...semalam Rm 75 suami aku kata ..aku amik dua bilik dua malam ..cer ko kira ...

tulah ..hotel ni ada banyak jenis..ada hotel, ada guest house ..korang kena tengok betul betul ...resthouse ..semua tu lain lain ..

dulu masa aku kat korea kitorang mmg pilih guest house sebab senang nak masak ..

oklah ..banyak pula aku membebel. 

next aku akan ke Kuantan , nnt aku review hotel di Kuantan ya ..stay tuned gaisss!

2 ulasan:

  1. PH dah banyak kali ke Pontian, ikut suami outstation.
    Byk tempat juga dah discover cuma Taman Negara Kukup je belum sampai

    BalasPadam
  2. Pontian best jugak...sy suka ..kalauboleh nak pergi lagi ..selalu PH duduk hotel mana ....next time boleh try

    BalasPadam

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...