Sabtu, 12 September 2020

DIDIK NAFSU SENDIRI


Nasi Lemak Paru Rm5 ..lazat yakmat!


Betul orang cakap..kita kena sederhanakan gaya hidup meskipun pendapatan bertambah.

Korang tahun tak kerje goverment takde bonus macam org kerje swasta macam selalu aku dengar bank bagi bonus 5 bulan gaji ...ko bygkan kalau gaji 6k darab 6 bulan bukan ke 30k lumpsump ko akan dapat...wah masyukkk! .aku tahu sebab beberapa kawan aku suami nya kerja bank ..Bank Rakyat dan Bank Islam . Sama jugak kawan aku yang keje Astro ..bonus pun kira bulan ..

Ok Kalau goverment..paling banyak bonus aku rasa 1 bulan 1/2 ...itu pun dibayar dua kali setahun ..oklah dari takde ..kemudian pernah dapat bonus sebulan gaji ..tapi lately cuma dapat 500 masa nak raya dan 500 masa nak bukak sekolah ...

hakikatnya mmg gaji kerja kerajaan ni tak banyak tp ko akan dapat kenaikan gaji setiap tahun 

utk gred 44 kenaikan gaji RM225,utk gred 48 kenaikan gaji RM250 dan utk gred 48 RM275..tak silap aku ..

walaupun gaji tak banyak tapi mmg susah goverment nak buang pekerja dia ..dan terjamin masa depan ko ..yang penting nak buat loan mudah ..erk!! baru hari tu cakap jgn amik personal loan .Maksud aku kalau ko nak beli rumah ada LPPSA yang mana interest beli rumah rendah dalam 4% atas baki berkurang ..

oklah 

so kalau kira kira ko boleh menyimpan duit setiap tahun atas kenaikkan gaji yang kau terima . sebagai contoh tahun ni sebulan simpan RM250 ...so setahun ko akan dapat RM3K. 

Tahun berikut nya naik lagi gaji RM250 so ko dah ada RM500 lebih sebulan ..so ko akan menyimpan 500 sebulan ..so sekitar setahun ko ada duit simpana 6k.

tahun berikut nya ko naik lagi RM250 ..bermaksud ko boleh menyimpan Rm750 sebulan ...so bermaksud setahun ko dapat simpan RM9 k setahun ...dan tahun ke empat ko ada lebihan RM1k ..ko simpan setahun ko ada RM12k ...

tapi benda tak jadi macam ni ..sebab bila kita tahu kita ada kenaikan gaji kita mula buat komitmen yang baru ..cth ...beli kereta baru ..yang monthlu nya kita amik dr kenaikan gaji kita ...dh tak dapat menyimpan . 

tak ramai org kita sedar kepentingan menytimpan duit ..kebanyakkan nya berfikiran dh penat penat kerja ini lah masa kita amik sikit utk reward diri kita .

sesekali tak salah yang salah kalau setiap minggu ada je reward ..macam aku ...aku dulu suka membeli kat shoppe ..ada je benda nak beli ..termasuklah jualan kat sekolah ..so bila aku kurangkan tabiat membeli ni ..aku rasa duit aku tak cepat habis ..kemudian ..aku macam ni juga ..takdelah lapar atau kenyang sama je...

cuma mmg hari hari aku akan masak dan bekalkan anak makanan ..so ikutkan mmg aku tak membeli kat sekolah ..kalau dulu seminggu 7 ringgit ...kalau lima hari 35ringgit bila dh bawa bekal aku boleh jimatkan duit belanja tu dengan makan bekal ...

intertainment kat rumah pun dh boleh potong ..netflix astro bagai tu ..dh boleh amik pakej yang murah je sebagai contoh amik njoi utk sekali bayar atau free tv yang kerajaan bagi tu ....ala tv pun bukan selalu tengok ..


apsal late ly aku suka sangat cakap pasal simpanan ..yelah aku taknak korang yg muda muda ni buat kesilapan macam aku buat masa aku muda dulu ..asyik nak  g mall je ...makan luar ..makan luar ..hari hari makan kat mall banyak duit habis . 

lepas tu membeli handbag tudung beratus ratus ..last last handbag tu tersimpan dalam store aje..tak terkudis pun kalau ko apaki beg rege 50 ringgit ..lately aku beli kasut bata je ..mmg tahan gila ..dah hampir setahun kot aku pakai ....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...