Khamis, 3 September 2020

PERSONAL LOAN PALING MURAH

 Aku harap korang buat survey jugak tapi yaang aku share ni kira paling ok yang aku tengok dekat imoney.my

korang boleh call dan whatapps dulu, selalunya benda benda macam ni kena fikir masaka masak sebelum kita buat komitmen..

baru aku faham interest yang bank charge adalah per year... so kalau interest dia 2.75% adalah drpd pinjaman korang utk setahun 

aku bagi contoh mudah macam ni ..makin lama korang pinjam makin banyak interest yg korang kena bayar ..aku amik loan 50k ..masa aku amik tu dia bagi 95% je ..so ko takkan dapat solid 50k tu ..maybe dalam 46k atau 47k ..aku tak ingat ...interest aku amik tu katakanlah 3.4% so setahun aku kena bayar dia 3.4% x 50k( sedangkan ko dapat cuma 47k)= RM1700...ni setahun ..aku ingat lagi masa aku amik loan 50k tu ada mcam aku beli tanah harga 75k ..alamak susah pulak nak cerita nya ...sebabkan islamic dia kena buat konon konon aku ni ada tanah jual pada benk pastu aku beli balik dengan harga 75k..so yg aku pinjam 50k selama 20 tahun ni adalah harga pinjaman aku termasuk interest ..adoii banyak sgt aku kira

korang bayangkan aku start bayar Jan 2013 ..sehingga sept 2020 setelah tujuh tahun bayar RM369 sebulan ..hutang aku baru menginjak 40k . so kalau aku nak setelkan aku kena bayar 40k. 

secara kiraan kasar Rm369 x 12 (setahun) x 7 (2013-2020)= RM30 996.

tapi hutang aku baru gerak RM10 k sahaja . 

dan sekiranya aku menyambung bayar RM369 x 12 x13( 2020-2033) = RM 57564.

maksudnya aku bayar pada bank bukan 75k malah ...88 560. sedangkan aku cuma amik 

RM47 000. 

sekarang aku dalam dilema ..sama ada nak teruskan bayar pada bank lagi 57 564 atau aku pinjam utk tutup hutang tu ...ya Allah sia sia je aku kumpul 40k semata mata nk bayar bunga pada bank . ini yang dikatakan zalim.. tapi yelah bukan salah bank

salah kita ! sebab masa kita ambik personal loan tu dah tunjuk berapa bayaran kita amik dan berapa lama kita kena bayar .

so kalau aku kena setelkan hutang ni aku tak dapat apa apa ..bukan aku dpat beli barang ke apa ke ..aku amik loan   baru utk tutup loan yg lama ni ..

ya Allah ! ..

so aku nak nasihatkan kalau korang takde apa urusan jgn sesekali amik loan tu ...mmg merugikan korang ..sebab ikat terlalu lama . 

kalau korang bayar loan kereta atleast dapat kereta. kalau ko amik loan beli benda yg tak nampak cth buat kenduri anak ke ..habis macam tu ...kalau beli rumah pun amik loan rumah ..

kalau lempaga perumahan LPPSA dia 4% atas baki berkurang bukan atas jumlah pinjaman ..jadi jumlahnya lebih murah berbanding bank konvesional .


lagi satu yg paling jahat selain Personal loan adlaah kad kredit ..interest dia 9% yearly yang aku baca ..so korang kena pandai plan perbelanjaan korang ...

nampaknya aku ni pun dh mula celik mata ..dh mula nak menyimpan dan mula fikir macam mana aku nak bebaskan hutang piutang yang membelenggu aku ni . 

cikgu ni mmg takde pendapatan tambahan melainkan gaji je ..so dr gaji kau tu ko beriduplah baik baik ..atur keperluan ko ..apa yg penting apa yg tak penting ...

tolong jangan amik personal utk benda yg tak penting. klu nak amik pun pilih tahun yg singkat jgn amik tahun lama lama ..sebab makin lama ko amik makan banyak interest bank pada kau ..

memetik kata kata Tuan Zulkifi di dalam blognya :

Strategi #2: Langsaikan hutang yang interest ratenya paling tinggi dulu.

Contohnya, hutang kad kredit (18% setahun) kena settlekan dulu sebelum car loan (3% – 5% setahun). So, cuba list down semua hutang-hutang yang ada mengikut interest ratenya. Interest rate paling tinggi tu kena settlekan dulu.

Hutang ‘berkat’ seperti housing loan perlu disettlekan paling last sekali sebabnya ia dikategorikan sebagai “good debt” iaitu hutang yang membuatkan kita bertambah kaya! Baca artikel “Hutang Berkat, Hutang Mudarat” untuk fahami topik ni.

so alhamduillah aku takde hutang kad kredit .

aku nak senaraikan hutang aku ada ikut interestnya:

1) Honda = 2.6%

2) Personal loan : aku tak tahu berapa interestnya ni paling aku nak buang! 

3) loan rumah= Good Debt ..bayar pelan pelan( ada penyewa so penyewa yang bayar ..lega..)

4) loan ASB ...aku buat investment.

nampaknya aku kena fikirkan cara nak buat side income..so korng kena bantu aku ..ok!

Contoh jadual bayar balik personal loan bank COOP Bank Pertama tahun 2020


1 ulasan:

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...