Khamis, 30 November 2017

KAWAN NAK KE LONDON...

Malam tadi Faiz kawan univesiti masa aku di UM mesej tanya macammana aku ke Paris. Rupanya dia dalam plan nak ke London nak lawat anaknya yang sedang belajar di London. dekat London Bridge. 

tak memasal aku mengimbau kenangan setahun lalu aku ke London. Tak habis lagi tak sangka nye ko ke London ek..udah udah le..

banyak org tanya pasal pengangkutan london dan Paris ni. aku naik eurostar . macam monorail ERL yang KLIA ke KL sentral tu ..hah gitu lah... harga eurostar ni mmg kena refer website dia dan kena book awal...lagi awal lg murah! dan print out siap siap ticket onlie dia nt dia akan scan, so mmg mudahlah..dlm tu ada cafe ko boleh lepak lepak..

penginapan aku suggest dok Mercury Terminus Nord mmg strategik hbis btul betul depa entrance Gare Du Nord. hah nak cari makanan halal pun murah . nak balik ke airport GDC France pun mudah..serba serbi senang lah..

antara Big Ben dan Eye of London tu dekat aje ..ko jalan kaki je dh sampai. dr sini entah mana arah kami naik bus ke Tower Bridge.. dah ke Tower bridge kitorg sesat larat ak cari Burger And Lobster...kitorg jalan sampai ke kawasan luar Londonlah ..terjumpa bas antik yg dua tigkat tu end up kitorg ke Oxford street balik cari makan dan shopping..malam balik dua dua melepek..kaki sakit sebab pakai kasut yang salah. 

nyesal tak ke Oxford dan tak ke National Museum ke tempat tempat lain. tapi seconnd day kami ke Birmingham Palace, Kingston Garden, Albert Hall..berbasikal di Hyde Park yang masya Allah besarnya ...kami ke oxford street balik sempat jugak kami ke Harrods dan jalan jalan ni Notting hills .banyak jugak lah coverkan..

kami puas hati dapat jalan sndiri dan dapat naik bas tengok kota london dengan lebih dekat ....jala je kerja nya..sampai lelah lah...hahha...tapi malam memang melepek habis sebab dah all out masa siang, 

sebenarnya london paris terlalu banyak bangunan yg cantk cantik..paling cun duduk sana lima hari drive ke Bath da Stonehenge da ke Wales ..banyak lagi lah tempat boleh cover..

untunglah yg duduk di London boleh spend masa lama di sana maca sepupu hafidz yang belajar di Leeds University. lama jugak dia di sana sambung PHD...


Big Ben dari jauh ....

Eyes Of London ...baru bukak kami tak naik pun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...