Ahad, 19 November 2017

Muzium Hang Tuah Melaka


Masa aku kecik dulu , Kak Lijah aku konvo Maktab Perguruan kami dtg Melaka buat pertama kalinya. best wo! Masa tu aku ingat aku azua abg am mak dan abah. Kami datang naik bas kot. Kak lijah sewakan kami hotel bajet.. seronok betul dtg Melaka time tu.. masih jelas dlm ingatan aku makan laksa sedap gila kat area Taman Mini Asean . Kitorg jalan jalan sampailah pergi Perigi Hang tuah. masa tu takde lagi dataran Pahlawan atau pun Melaka mall. Mahkota Parade pun laut lagi belum kena tambak. 

Skrg dh lain . Melaka dh jadi negeri maju yg paling top disukai rakyat Malaysia bercuti. Macam macam tarikan baru di buat termasuk yg aku nak share ni Muzium Hang Tuah . Dulu ada pergi je .. skrg dh ada muzium dan cantik pula permandangan kat sini. Korang datanglah.. aku tak berkesempatan masuk dlm rumah rumah tu ... so korang kena stg sendiri utk lihat apa sebenarnya yg best. 

Hahah.. bukan anti climax tau ! Mmg kebetulan aku dtg sebab ada kenduri kawin sekali jauh pulak kenduri nye kena jalan kaki.. berangin je kawasan ni kira mg best lah .. area jalan utama nak masuk sini korang akan jumpa kedai makan popular .. Kari Kepala Ikan Hajah Rahmah! Beratur bas turun situ .. ada jual asam pedas , goreng gorengan dan air tebu.. ada udang besar sotong kuih muih dan macam macam lagi  

Macam mana nak dtg sini .. ermm senang je aku kasik petunjuk. 
Ok kalau korg masuk Tol Ayer Keroh. Bukan alor gajah dan jasin. Nama tol ayer keroh. Mmg pack lah time cuti sekolah.. jalan terus sampai jumpa traffic light utama besar tau simpang empat dia .. kalau dtg skrg tengok renovate lah dia nak buat flyover. Simpat empat tu korang boleh nampak mydin.. parking kereta mydin.. korang aku belok kiri .. ingat dr tol ayer keroh.. atau paling mudah cari sign board Seri Negeri. 

Seri Negeri ni kira pej SUK melaka lah. Pejabat Dato Idris Harun pun kat sini. Pentadbiran negeri Melaka lah tu . Suami aku pun keje sini. Sampai serj negeri ada roundabouts amik pukul 12.. maksuh nya jalan setentang kita masuk.. lepas tu pelan pelan amik ke kanan .. bukit katil .. kalo ko nak ke Bayou Lagoon pun ikut jalan ni .. lepas  kau straight aje ... ada banyak jugak traffic light tak silap aku 3 @ 4 jugak.. lepas tu akan jumpa kedai makan Hajah Rahmah belah kiri... ok .. lepas tu jalan lagi sampai juga simpang nak ke perigi Hang Tuah .. sinilah tempatnya. Oklah 

Kalau tak jumpa google je atau guna waze .. hahah... kalau laluan bukit katil ni jugak boleh ke banda hilir . Kiranya guna jalan dlm lah .. bukan guna jalan utama yg jammed teruk tu.. 

Oklah nnt aku share tempat menarik di Melaka lagi yo! 

Bye!! Komen lah sikit kalau suka 😘😘😘




Gunalah iphone 7 plus utk gambar yg superb hahha 









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...