Khamis, 21 Februari 2019

Dokumen perjanjian Sewa Rumah



Perjanjian sewa rumah sangat penting. 
untuk memastikan hak kedua kedua belah pihak terjaga .

dalam perjanjian ini ada dinyatakan dengan jelas berapa harga sewa kalau tak bayar macam mana, kalau penyewa tak jadi kebersihan mcm mana, kos indah water sapa kena bayar, dan lain lain.

semalam aku bawa Arif pergi tengok rumah. aku perjelaskan juga kenapa harga rumahnya macam tu termasuk share iklan rumah org yg harga macam rumah aku RM950 tapi takde langsung kemudahan. 

sebenarnya kita sebagai tuan rumah pun suka kalau org seronok duduk rumah kita .

tapi aku kecil ati jugak dengan penyewa yg kedua bila dia kata rumah aku the worse house dia pernah duduk. aku dh upah Cik Peah kemas rumah ..aku manalah tahu dia tak lap tingkap tak cuci langsir lepas dia tegur aku minta maaf lah sebab aku dh upah org buat tu semua ..aku tak tahu lah kalau dia tak buat seperti yang disuruh,dan semua complaint dia pasal rumah aku dh baiki termasuk ,betulkan sliding door dan baiki sinki . 


Salam kak ama. ****** ni. Yang baru masuk rumah sewa akak di taman tasik utama. Terima kasih beri kami menyewa.

haritu kak peah dah kemas cuma rsnya curtain, tingkap dn grill die terlepas pandang. Dan sarang anai2 (yg dh x berpenghuni) masih banyak di dlm kitchen cabinet.
Mk mentua, masruddin dn miqdad jd batuk. Sy fk habuk di rumah. Saya dah cabut curtain yg dah tebal habuknya..tp rsnya habuk tebal pd tingkap bw habuk masuk rumah. Sy dah clearkan habuk bilik mak mentua, looking forward utk menghabiskan satu rumah.


Maak sy pesan cari org yg mengemas (bukan jiran) utk setel habuk dan kemas kitchen cabinet, penuh dgn clutter di dalam. Tp saya akan buat sndiri lebih ekonomi.
Saya dah 4 kali berpindah termasuk yg kali ini tapi this is the worst experience. 


"worst experience

worst experience

worst experience

worst experience

worst experience!!!!!!"

, pintu dn grill alhamdulillah function dgn baik. - p
Sliding door ke laman tepi dah haus sgt xdpt bukak dn tutup melainkan dgn susah payahnya. Mak mentua minta bukak juga wlpn bunyi mcm nak pecah bila buka dn tutup. Dua2 sinki bilik air bocor. Terkilan xdpt guna sinki. Rumah sblm ni 600 tp sink
ioint sini tak payah lah nak mentioned macam hodoh sngat ,aku boleh baiki tak payah cakap macam ni .
cutlerry dapur yg kaca kami ingat xnak pakai since dah ada skt sndiri punya. Nak tahu juga terms of condition kalau terpecah dan sbgnya. Since miqdad kecik lagi, yana tanya awal2. Sblm perlu bayar ganti rugi, maybe i can decide to not have it. - bila aku dh letak tu ko pakai jelah ..aku tak kesah ...
but since we have rent the space, i thought if i can ask kak ama to kindly collect it for kak ama's storage or use. - ni suruh aku amik semua barang tu balik . at last dia sewa tak sampai 5 bulan .

Parts of the fridge are missing. We are going to use ours, lebih convinient. Sbb jaga mak needs a bigger fridge. So wondering if kak ama can collect the fridge too.- nasib baik aku dengar nasihat kawan aku jangan jualkan fridge tu ..

I hope there will be terms for these condition in the agreement.
we will take care of the house well insyaallah. Halfly done cleaning the kitchen cabinets and decluttering. But I see it important to let kak ama know how is it when we just moved in it. - yg aku pelik ko melayu , aku melayu apsal nak speaking ...😓😓😓😓😓😓😓😓😓

sorry kak ama, i was raised in the UK, i am really blunt orangnya. Rasa x adil pd kak ama if i kept it to myself. Rasa lebih sejahtera utk berterus terang, dan x mengumpat2. My family and masruddin's family are not invloved. Ini sama2 kita je - so aku nak tanya apsal ko nak kena cakap ko dibesarkan di UK, ko ingat aku kesah ? aku rasa aku dh buat yg terbaik utk rumah tu ..adalah kecacatan tapi aku masih boleh baiki. bukan nye kecacatan kekal, ko punya mesej ni macam aku aniaya kau pulak .




korang boleh bandingkan rumah taman tasik yang lain ..



dua dua ni sewa RM950 dan bawahnya RM1000....dengan facilities tak sebaik aku...


bawah ni rumah aku yang nak aku sewakan .

laman yang luas untuk anak anak main ,tak payah risau kena langgar.

meja makan, empat kerusi... masih elok dan cantik

bilik ni asal ada katil ..dh aku treban..sebab penyewa kedua kata nak bawak katil sendiri

TV LCD ada NJOI lagi ..ada kipas dan kerusi kayu jati. karpet tu sepatutnya ada..

kabinet kitchen yang sempurna siap ada induction cooker ..peti ais ni hadiah aku kawin suami aku beli tau ! sentimental value tinggi 

master bedroom tepi ada almari pakaian besar 

so korang rasa aku amik sewa RM1000 tu mahal ke?



nnt aku share dokumen tu ..pening jap! 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...