Jumaat, 8 Februari 2019

FORMAT TERBARU PENDIDIKAN ISLAM PT3 2019

Format pt3 2018 dan 2019 adalah totally different. tak sama langsung .soalan 2019 lebih mengarah ke format SPM .ada soalan objektif dan soalan esei.

untuk makluman semua , silibus KSSM adalah berbeza dengan KBSM . soalan nya pun lain sebab topik topik buku teks yang baru berbeza dengan buku yang lama. maka pelajar pelajar PT3 tahun ni adalah pencetus bathch pertama yang akan exam menggunakan silibus KSSM . mereka jugalah yang guna buku tekse terbaru setiap tahun . 

banyak perubahan terutama dalam subjek Pendidikan Islam . sebelum ni takde ajar ayat surah al KAHFI sekarang dah ada. beberapa subjek pun ada perubahan besar seperti kemahiran hidup dan tukar ke subjek ASK dan RBT rekabentuk dua dua ni baru utk tahun 2017  di sekolah menengah. 

ok ni nak share format baru peperiksaan PT3


******

[ini pandangan penulis blog semata mata] 

memang struggle jugaklah sebab budak budak belum ada koleksi soalan yang mereka boleh buat . yelah format baru ....maka semuanya baru . nasib anak anak tahun 2019 ni ...

apapun baca semua content buku teks sebab itu yang sebenarnya akan diuji . 

korang kena faham yang gubal buku teks ni nama nya bahagian kurikulum , yang buat soalan peperiksaan adalah lembaga peperiksaan. soalan akan dikeluarkn dr kandungan buku teks yang diajar merujuk kepada DSKP iaitu sukatan setiap mata pelajaran . 

jangan rujuk buku rujukan semata mata . main reference adalah text book. lagi satu sebaiknya tuisyen dengan guru sekolah menengah. sebab hanya cikgu yang mengajar di sekolah kerajaan di beri pendedahan yang terkini dikalangan guru. jadi sebelum maklumat di sampai ke sekolah swasta ..guru guru sekolah SMK dan SK lah yang mula mula dipanggil berkursus untuk sesuatu dasar dipanjangkan ke sekolah biasa. segala dasar format atau apa sahaja yang berkaitan mestilah kena sampai ke guru guru dengan lengkap. 

bukan saya nak kata sekolah swasta tak elok .cuma dari segi kepantasan dasar itu sampai ke sekolah dan murid murid. sebab aku sendiri tiada pengalaman mengajar di sekolah setia budi atau cempaka international school macam adik neelofa tu kannn...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...